Dela sidan:

Trots att reklamköpen i Sverige minskade med 3 procent under 2012 är reklaminvesteringen per capita är fortfarande mycket stor – sjunde högst i världen, enligt IRM:s rapport ”The International Advertising Market”.

Sverige finns också med i toppen när det gäller andel digital annonsering, där hamnar Sverige på en fjärde plats efter bland annat Danmark som har högst andel i världen. 

– Sverige är ett litet land men vi har en väl utvecklad och stor reklammarknad i förhållande till vår befolkning, menar Tobias Hedström, analyschef på IRM, i ett pressmeddelande.

Under fjolåret hostade annonsörer världen över upp drygt 379 miljoner euro på reklam – en ökning med  9 procent jämfört med 2011. Europa var den enda världsdel där reklamköpen minskade, dock marginellt. 

– Den globala tillväxten påverkas i hög grad av utvecklingen för reklammarknaden i USA, då den står för en tredjedel av all reklam i världen. Reklaminvesteringarna i USA visade på en stadigt positiv tillväxt under 2012, säger Tobias Hedström i pressmeddelandet .



Dela sidan: