”…ja, jag skiter i väl dom har för bokstavskombinationer. Det är väl bara att sätta ungarna på plats om det behövs…För det där blir som en cancersvulst. För dom här är ju ganska tuffa dom här killarna. Dessutom en del av dom är ju riktigt smarta, intelligenta”

Så beskriver Greger von Sivers, vd för friskolan Profilskolan i Vällingby, vad som händer när adhd-elever kommer in på skolan.

Han menar att bokstavskombinationsbarn får de ”fina eleverna” att sluta.

Uppdrag Granskning presenterar uppgifterna i sitt reportage i kväll.

Greger von Sivers berättar det hela inför dold kamera.

Uppdrag Gransknings frontfigur Janne Josefsson deltar i reportaget.

Teamet har hittat på falska föräldraidentiteter och sökt till 50 friskolor.

Rektorerna fick information att eleverna skulle vara tolv år gamla och börja i sjunde klass, men den ena eleven hade toppbetyg och andre dåliga betyg och umgicks med fel personer.

27 av 50 skolor har gett den ambitiösa flickan beskedet att det finns goda möjligheter att komma in, medan pojken med mindre bra betyg direkt fick avslag vid hälften av skolorna.

Då UG kontaktade rektorerna för friskolarna och presenterade sig som journalister svarade bland annat Karin Möller-David, rektor för Milstensskolan Pysslingen i Täby, på följande sätt:

– Vi tar emot alla elever. Alla som vill får ju börja här. Så länge vi har plats, säger hon enligt Uppdrag Granskning.

När Janne Josefsson konfronterar henne med uppgifterna blir svaret.

– Jag kan bara säga att hela den här hanteringen är jag väldigt ledsen över. Jag tycker att det är ett misslyckande. Jag tycker inte att det är representativt varken för mig eller för den här skolan.

Wallraff är en journalistisk arbetsmetod där en reporter uppträder inte falsk identitet för att få material till avslöjanden och reportage.

Den tyske journalisten och författaren Günter Wallraff har publicerat en mängd böcker och reportage som bygger på just en sådan arbetsmetod.