Dela sidan:

Malin Richardson började som bloggare direkt efter gymnasiet. Hon har nu hållit på med sin blogg i sju år.

– Jag har alltid älskat färg, mönster och stora smycken, men i Sverige skriver många modebloggare om samma saker. I Sverige råder minimalism och alla ska ha på sig samma kläder.

Hon drivs av en övertygelse att svenska modeintresserade tjejer vill få upp ögonen för andra saker.

– Jag älskar exempelvis franska och italienska designers, Jag har en stor passion för det kreativa och vackra. Min mamma är konstnärlig och jag antar att jag har fått inspiration från henne, säger Malin Richardson.

Hon berättar att hon var fullständigt ointresserad av smink och mode under hela sin uppväxt.

Det var först när hon flyttade till Paris under ett par år som intresset för det vackra i livet väcktes på allvar.
– Jag var 17 år började med min blogg långt innan man kunde tjäna pengar på bloggandet. Sedan skedde en boom år 2008 och annonsörerna fick upp ögonen för bloggare, säger Malin Richardson.

Hon flyttade också tillbaka till Paris för att etablera sin blogg internationellt.

– Jag började skriva båda svenska och engelska versioner av mina texter, säger Malin Richardon.

Hon blir nu som första svensk bloggare åt världsberömda Marie Claire, vilka har en sajt med 1,5 miljoner unika besökare per vecka.

Malin Richardson berättar att det var en ren slump att hon fick uppdraget åt Marie Claire.

Allt började med att hon befann sig på en Ralph Lauren-visning i New York under Fashion Week. Det kryllade av fotografer och helt plötsligt frågade en Marie Clarie-fotograf om han kunde få fotografera henne.

Hon passade att ge fotografen sitt visitkort och berättade också att hon har en egen modeblogg.
– Marie Claire fick syn på vad jag hade gjort och ringde och berättade att man är jätteimponerade av min stil. Modebranschen är ganska slumpmässig. Man har ingen aning om vad man gör om ett par månader. Det här känns ändå verkligen som att det var meningen att jag skulle få uppdraget, säger Malin Richardson.

Hon uppger att Marie Claire arbetar hårt med att integrera sociala medier i sin verksamhet och att det har öppnat upp för bloggare.

– Många bloggare får sitta längst fram vid visningarna nuförtiden. Man har blivit en maktfaktor i modevärlden, säger Malin Richardson.

Hon menar också att boken Djävulen bär Prada och filmatiseringen av densamma ger en ganska realistisk bild av hur modebranschen egentligen fungerar.

– I New York är folk beredda att gå över lik för att komma dit man vill. Jag är rätt tacksam över att jag inte jobbar där. Det är en rå och brutal miljö och då känns det bättre att köra sin egen business, säger Malin Richardson.

KappAhl körde nyligen igång underklädeskampanjen 50 Shades of Grey där författaren till den världsberömda romanen E.L. James ville ha en naturlig modell. Hur ser du egentligen på idealen inom modebranschen?
– Jag upplever ändå att modebranschen vill ha alltmer hälsosamma modeller. Tidigare kunde de ju nästan ramla ihop när de gick på catwalk:en, säger Malin Richardson.

Hennes blogg har idag cirka 100 000 unika besökare per månad, varav 40 procent kommer från utlandet.

Namnet Mogi är en variant på Mowgli i Djungelboken.

- Jag var väl naturbarnet som fick upp ögonen för smink och mode när jag flyttade till storstaden Paris. Så på den vägen är det, säger Malin Richardson.

Man talar ibland om Maslows behovstrappa där skulle mode komma ganska högt upp i förhållande till mer grundläggande behov som mat och husrum. Hur ser du på det?
– Jo, det stämmer väl. Det är visserligen mycket yta, men man får inte glömma att modevärlden skapar en massa glädje och arbetstillfällen, säger Malin Richardson.

Hon berättar hur ett ganska klassiskt modejobb kan gå till. Hon får ett uppdrag från någon av sina bloggagenter som har kontakt med modehusen – hon har en sådan affärsrelation i Paris och en i New York.  Sedan fotar man flera hundra bilder och väljer ut ett fåtal.

– Ett projekt kan betala sig med alltifrån 20 000 till 100 000 kronor, säger Malin Richardson.

Hon har inga omedelbara planer på att dra igång en egen kollektion – hon har dock gjort en gästkollektion för den svenska smyckestillverkaren Syster P år 2010. Smyckena såldes i Skandinavien, Schweiz, Storbritannien och USA.

– Jag tyckte det var var roligt, men jag är mer en gästdesigner än att ha ett eget varumärke, men man ska aldrig säga aldrig, säger Malin Richardson.

Hon vill inte gå in på hur mycket hon tjänar på sin verksamhet.

Det är dock ingen dans på rosor att vara modebloggare.
– Inget har serverats, utan det ligger enormt hårt slit bakom en framgångsrik modeblogg. Jag är konstant online från det jag vaknar till dess att jag går och lägger mig, säger Malin Richardson.

Mogis sex tips för en framgångsrik modeblogg:
1. Passion. Man måste inse att det krävs tolv timmar per dag sju dagar per vecka.
2. Nätverka. Bygg upp relationer och delmål.
3. Håll fokus på din nisch – läsarna ska känna igen sig.
4.  Hitta en stark branding. Hur ska varumärket se ut, vad vill man sända för signaler till marknaden.
5. Lägg mycket tid på att använda olika sociala medier om man vill hitta ny trafik. Det gäller att vara aktiv och synas överallt.
6. Ta inte kritik för hårt. Det finns de som gillar bloggen och de som inte gillar den. Det är det bara att leva med.



Dela sidan: