Gunilla Herlitz tidningskvartett startar ett gemensamt bolag med fokus på just nystartade digitala företag, enligt DI.

Upplägget går ut på att köpa 10-40 procent av bolagen och betala genom pengar och annonsutrymme.

– Vi kan investera upp till 15 miljoner kronor i varje bolag, men ett stort värde kommer vi också att kunna tillföra genom utrymmen i våra olika mediekanaler, säger Gunilla Herlitz till DI.

Hon är chef för Bonniers affärsområde News Sweden, där Dagens Nyheter, Expressen, Dagens Industri och Sydsvenskan ingår.

Tidningarna omsätter nära 4 miljarder kronor och hade ett rörelseresultat på 350 miljoner kronor, enligt DI.

Det nystartade bolaget har redan fyra investeringar klara:
Garantibil, vilket är en marknadsplats för begagnade bilar, Lånbyte, som är en finansiell sajt som hjälper privatpersoner att få förmånligare bolån, Betalo, vilket är en betaltjänst på nätet och i mobilen och Weatherpal, som är en vädertjänst som drivs ihop med SMHI.

DI uppger också att Bonnier fanns med i budgivningen om Compricer, som gick till Schibsted för 135 miljoner kronor.

Bolagen som granskas ligger dock i betydligt lägre prisklass.
– Det kan vara väldigt unga företag som knappt har kommit igång med sin verksamhet. Vi vill komma in i ett tidigt skede. Men ett krav är att företagen ska ha ett positivt kassaflöde inom ett år efter att vi blivit ägare, säger Gunilla Herlitz till DI.

Hon räknar heller inte med att driva verksamheterna, utan det ska entreprenörerna fortsätta att göra.
– Om vi köper in hela bolag är det en stor risk att den här typen av relativt små verksamheter drunknar i vår traditionella affär, säger Gunilla Herlitz till DI.

Samriskbolaget ligger redan i förhandlingar med ett antal objekt och flera investeringar ska vara klara inom ett par månader, enligt DI.