Dela sidan:

Uppslagsannonsen syns i dag i bland annat Dagens Industri. Det är ICA:s reklambyrå King som ligger bakom.

Syftet är att marknadsföra ICA:s nya uppdaterade appar som ska förenkla vardagen för livsmedelskedjans kunder. Men det som har blivit en snackis är tilltaget att porträttera ICA-Stig som Steve Jobs, och användningen av copytexten "Nu förändras allt. Igen".

ICAMarknadsdirektören Håkan Sjöstrand:

– Annonsen är en del i lanseringen av appen ICA Play. Att vi genom ICA stig valt att denna approach och efterliknelse av Steve Jobs skall framförallt ses som en hyllning till hans insatser när det gäller digitala innovationer, inte minst appar.

– Dessutom fångar det på ett bra sätt entreprenörskapet som finns i ICAs ”DNA” samt är en grundläggande ingrediens i ICA iden. Däremot är det ICA som står bakom både produkt och avsändare där ICA Stig har en otroligt stark ställning på den svenska marknaden.

Bilden är snarlik det fotografi som pryder Steve Jobs biografi. 

"Stig och ICA äger, jag tycker det är briljant idé" skriver twittraren @Jessica_edstrom.

"Dagens orimliga vurm för ICA-reklam? Asså deras chips är great men kom igen" skriver däremot den mer kritiska @xkattenx.

Anders Pihblad, reporter på TV4, konstaterar på Twitter: "Jag anar att ICAs nya reklam blir en snackis"

King vill inte kommentera annonsen, utan hänvisar frågor till kunden ICA.

Bilden är tagen av Peter Gehrke på Adamsky. 



Dela sidan: