Dela sidan:

Sveriges Annonsörer uppger att 67 miljarder kronor investeras i reklam och marknadskommunikation varje år, men 30 procent av medlemsföretagens investeringar följs inte upp. Medlemsföretagen står för hälften av den totala reklamkakan.

Sveriges Annonsörer drar nu igång en rådgivningstjänst för att förbättra situationen.

Tjänsten är kostnadsfri för medlemsföretag och byråvalskonsulten Max Apéria och Penetrace marknads- och försäljningsdirektör Mats Rönne blir rådgivare.

Rådgivningen går ut på att lära annonsörerna hur man utvecklar ett givande byråsamarbete och följer upp marknadsaktiviteter.

Rådgivningsmöten innebär också att man ser över situationen och identifierar områden för förbättringar. Man ger även rent praktiska tips.

− Den som jobbar med kommunikationskonsulter måste ha en ständig dialog om hur man ska utvärdera de jobb man gör tillsammans. På så vis kan de bygga en kunskapstrappa som gör att kommunikationen blir ännu bättre, steg för steg, säger Max Apéria i en kommentar.

Han har arbetat med byråvalsfrågor hos Sveriges Annonsörer sedan åtta år tillbaka med alltifrån IKEA, SPP, Polarbröd och Kommunal till Volkswagen och Trygg-Hansa.

 – Allt för mycket sker ad hoc idag – en annonsmätning från en medieleverantör här, en kundenkät där, en fokusgrupp ibland – i stället för att skapa en egen strategi. Man bör istället fråga sig vilka nyckeltal som är viktiga för vår affär och hur vi följer upp dem, säger Mats Rönne.

Mats Rönne har arbetat i ledande befattningar på kundsidan i 25 år, bland annat som marknadschef på affärsbolaget inom Bonnier, global varumärkeschef på Ericsson och Electrolux och marknadschef för Bostäder hos Skanska.

Mats Rönne har även varit ordförande för Sveriges Annonsörer samt suttit i 100-wattsjuryn ett flertal gånger.



Dela sidan: