Dela sidan:

Klippet från januari 2011 från BBC Hardtalk, publicerat på Expressen TV, har nu totalt 136 000 delningar på Facebook efter en raketökning den här veckan. Vissa har nog trott att det är en ny intervju, men den är alltså nästan tre år gammal.

Thomas Mattsson har hört att det var en gymnasielev som började sprida klippet igen.

– Det här visar ju på kraften i ”evergreens”, eller på "den långa svansen"-potentialen som det var så populärt att prata om för några år sedan. Men vi har ju sett flera sådana här exempel det senaste året, och mediesajterna måste nog bli bättre på att både tydligt ange första publiceringstillfälle och kanske visa också med den grafiska designen vad som är nytt respektive arkivmaterial, säger Thomas Mattsson. 

Varför har det fått så stor spridning nu, tror du? 
– Jag tror att det här tv-inslaget sprids för att det så tydligt blottlägger Sverigedemokraternas försök att låta trovärdiga och hänvisa till statistik, samtidigt som det saknas faktiskt stöd för deras politik i verklighet och fakta. Den som inte är lika påläst som BBC-programledaren låter sig kanske luras, men här får tittaren se hur myter och främlingsfientlig retorik kläs av.

– Svensk media har ju gång på gång avslöjat att SD räknar fel i i sina förslag, att ledande SD-män uttrycker sig rasistiskt och kvinnofientligt och vi vet dessutom att SD-politiker påfallande ofta gör sig skyldiga till brott. Och ändå. Det är som om vissa väljare struntar i det oseriösa, och därför kanske BBC-bilderna upplevs som så klargörande. Min gissning är att den del av valmanskåren som satt sig in i sakfrågan SD hoppas att partiets sympatisörer ska bli mer pålästa om partiet.

Vad innebär det här trafikmässigt för Expressen.se denna vecka?
– Självklart är det positivt för Expressen.se att många vill se tv-inslag, i måndags hade vi ju också vår högsta siffra för besök under en enskild dag räknat över alla plattformar. Men det är svårt att värdera hur det påverkar hela veckan, när vi också rapporerar om tyfonen på Filippinerna och har VM-kvalmatch i fotboll.

– Och dessutom ska man komma ihåg att den siffra som Expressen redovisar som ”tv” på KIA Index bara omfattar hur många som ser på två på desktopsajten. Publiken som ser Expressen TV på mobilen, läsplattan, smart-tv eller på vår Youtube-kanal finns inte med där, så vår totala tv-publik är väsentligt större än den som vi redovisar på KIA nu.



Dela sidan: