Dela sidan:

Den kinesiska tillväxten har bromsat in till 7,8 procent efter att tidigare ha haft en tillväxt på 10 procent per år.

Adage menar att auktionen hos CCTV  är en bra mätare för hur den kinesiska ekonomin egentligen mår. 

CCTV bröt sin tidigare tradition och gav ingen total försäljningssiffra, men GroupM fick ihop det till 1,5 miljarder dollar i livebuden, vilket var en ökning med 8-10 procent i förhållande till föregående års försäljning.

Försäljningen för 2013 års annonsutrymme uppges ha landat på 2,5 miljarder dollar.

Adage menar dock att siffrorna inte är helt jämförbara på grund av att många företag kom med privata bud.

GroupM:s chef för handel i Kina, Andrew Carter, hävdar att annonser hos CCTV nästa år är ett säkert kort

– Jag räknar med att man kommer att prestera starkt beroende på nya regler när det gäller provinsiella satelliter, säger han till Adage.

Populära satellitsända program som ”The Voice of China” och ”Chinese Idol” har lockat en del tittare från CCTV, men regeringen har gått hårt fram och begränsat antalet och sångtävlingar samt tvingat programmen att hålla lägre profil.

E-handelsjätten Tmall, som ingår i Alibaba-gruppen, köpte annonser för 23 miljoner dollar, vilket innebar att den var den lade mest under själva budgivningen. 

Sprittillverkare har lagt mest vid tidigare auktioner, men den kinesiske ledaren Xi Jinping har gått hårt åt lyx och korruption bland landets tjänstemän, vilket gjorde att dessa lös med sin frånvaro vid årets budgivning.

GM och Chrysler fanns bland de första budgivarna, enligt Adage.



Dela sidan: