Dela sidan:

TV-tittandet peakade 2009-2010 för att därefter backa och sedan återhämta sig något under 2012 i och med att både OS och fotbolls-EM skedde under samma år.

Det uppger Bizkits tv-analytiker Johnnie Åkerström.

Han pekar på en tydlig trend att det linjära tv-tittandet har minskar bland den yngre målgruppen i höst.
– I början på hösten kunde man skylla på att det var ett ovanligt bra väder, men någonstans handlar det ändå om att yngre målgrupper lägger tid på annat, säger Johnnie Åkerström.

Han menar att vanlig tv utmanas av alltifrån Play-tjänster och Netflix till illegal nedladdning.

Flera av de stora mediehusen har än så länga klarat av att tackla utmaningen relativt bra. MTG har lyckats ökat tittartidsandelen in sin målgrupp 15-49 år, men här är det framförallt kanalerna 6, 8 och 10 som går bra, medan TV3 har det betydligt mer kämpigt, enligt Bizkits kartläggning.

– Vi ser en utveckling med mer och mer jämnstarka kanaler jämfört med ett moderskepp som drar allting och den trenden har pågått under flera år.
Det är väl också därför som MTG lägger OS i TV3 för att kunna repositionera kanalen som en stor kanal för alla, säger Johnnie Åkerström.

Bonniers TV4 har ändå lyckats öka tittartidsandelen i sin målgrupp 12-59 år och här går inte bara huvudkanalen bra, utan även Sjuan.

Discovery köpte SBS i slutet av förra året och har det kämpigt.
–  Ser man bara till Kanal 5 och Kanal 9 så backar man, men själva Discovery-kanalerna och TLC har ökat sin andel. Detta kompenserar dock inte tappet hos Kanal 5 och Kanal 9, säger Johnnie Åkerström.

Han tycker ändå att man bör vänta ett år innan man kan avgöra om Discovery ska vara nöjda med sitt förvärv eller ej.

Johnnie Åkerström räknar också med att mediehuset kommer med ett paketerat erbjudande – det vill säga Kanal 5, Kanal 9, Discovery, TLC och TV11, som man köpte från TV4-gruppen.

Men det är ändå Discovery/SBS som är den stora förloraren i höstens tv-krig?
– Ja, den totala användningstiden minskar och SBS Discovery tappar andelar. Det vill säga man får allt mindre del av det totala linjära tv-tittandet hos den svenska befolkningen, säger Johnnie Åkerström.

Det finns dock en grupp som ökar sitt tv-tittande och det är äldre personer.
– Vi ser att snittåldern har gått upp för den genomsnittlige tv-tittaren. Den är några år äldre än den var för ett par år sedan, säger Johnnie Åkerström.



Dela sidan: