Dela sidan:

Roi-grundaren Hans Moberg skapade uppmärksamhet för sin mäklarfirma med foton utöver det vanliga kring ett Sigtuna-objekt, med stereotypa könsroller där kvinnan stod lättklädd i köket och bakade.

– Hemnet tyckte att bilderna är för livsstilsinriktade. Jag fattar inte varför. Vi påminner ju om Fantastic Frank, men Hemnet ville att vi skulle återkomma med något mer normalt, sa Hans Moberg till Resumé efter att Hemnet tagit bort annonsen.

Annonsen anmäldes till Reklamombudsmannen, RO, men RON, Reklamombudsmannens opinionsnämnd har nu friat mäklarfirman, skriver Dagens Media.

”Humor och ironi används ofta i reklam. Sådant kan mildra en schablonisering av könsrollerna och göra den mindre kränkande, samtidigt finns alltid en risk att det man vill ironisera eller göra sig rolig över istället förstärks”, skriver Ron i sitt beslut, och tillägger:

”Opinionsnämnden anser att reklamen är utformad med ett humoristiskt anslag och att en genomsnittskonsument uppfattar detta”.



Dela sidan: