Dela sidan:

Han ska styra den digitala valrörelsen ihop med partisekreteraren Anders Wallner, den nytillträdda kampanjledaren Emma Rung (tidigare generalsekreterare för Rättvisemärkt/Fairtrade) och Sara Martinsson (tidigare redaktör för PSL på SVT).

Varför valde du att lämna B-Reel och när skedde det?
– Valet att lämna B-Reel och New York tidigare i år var naturligtvis svårt. Att som VD för B-Reel NY få ha varit med och bygga koncernens verksamhet i USA från ett kontor på ett tiotal personer till att rankas på plats #37 av Forbes på deras lista över "America's most promising companies" är såklart en helt otrolig resa. Samtidigt var jag på det privata planet lite klar med både New York och reklambranschen. Jag har bedrivit ett kommersiellt och ideologiskt växelbruk hela min karriär och jag längtade efter att arbeta med något som kändes ännu lite mer meningsfullt.

Vad har du jobbat med för andra saker?
– Innan jag flyttade till B-Reel och New York sommaren 2010 hade jag varit med och startat och drivit upp Acne Digital (nu Production) i några år. Innan det pluggade jag statsvetenskap ganska länge efter att ha jobbat som programmerare på B-Reel när det var alldeles nystartat. Och innan det hade jag turen att få vara med i sluttampen av den första IT-boomen som medarbetare på boo.com i slutet av 90-talet. Det var... speciellt.

Hur ser du på nya jobbet på partiet?
– Att få arbeta med Miljöpartiet och dessutom under ett valår är faktiskt helt jäkla otroligt. Vi står inför en enorm utmaning i arbetet för ett regeringsskifte. Samtidigt känner jag personligen att "matchen i matchen" är minst lika viktig - Miljöpartiet och inte Sverigedemokraterna ska bli Sveriges tredje största parti.

Vad blir dina viktigaste uppgifter?
– Jag kommer att arbeta huvudsakligen med digitalt kampanjande. Det kan handla om större kampanjer kring vissa teman och politiska nyckelfrågor men även att se till att vi får ut våra dagspolitiska budskap inte bara i press utan på andra kreativa sätt i digitala kanaler. En annan viktig komponent handlar om mobilisering samt att försöka få in ekonomiska bidrag. Miljöpartiet har i jämförelse med S, M, SD och C väldigt, väldigt liten budget och vi måste med alla medel vi kan försöka att ta till vara människors engagemang. Det måste bli enkelt både att skänka en slant och att bidra med sin tid.

Vad är MP:s sociala mediestrategi och hur bra har man lyckats hittills? Vad kan förbättras?
– I Miljöpartiets digitala strategi ingår att vara direkta, sociala och befinna sig nära de som är intresserade och nyfikna på oss. Det verkar ha gett resultat och vi anses vara det mest inflytelserika partiet på Twitter – enligt Twitterbarometern 2013 – vilket ju är ett helt fantastiskt betyg. Samtidigt har vi inte haft resurser att vara fullt så sociala och responsiva som vi vill och på Facebook finns det definitivt mer att göra. Med min och Saras kompetens hoppas jag kunna lyfta vår närvaro i sociala medier ytterligare och kanske använda kanalerna ännu lite mindre som megafoner och mer för interaktion och samtal.

Vad har ni egentligen för reklamstrategi inför valet?
– Digitalt. Mycket digitalt. Självklart kommer vi också att trycka ut valaffischer och pins men navet i valkampanjen kommer att vara vår närvaro i digitala medier - vilket är det som gör mitt jobb så jefvla kul. Dessutom är det intressant, med tanke på "matchen i matchen", att vi ligger lika långt ifrån SD i vårt medieval som i vår ideologi. De har valt att ”tredubbla sin satsning på TV-reklam” medan vi väljer att inte investera en krona i köpt TV-tid. Istället tror vi att vi når våra väljare bättre och mer kostnadseffektivt genom medier som möjliggör samtal och tvåvägskommunikation. Om mindre än ett år vet vi vem som lyckades bäst, herregud.

Vad kan du avslöja redan nu som kommer att dyka upp?
– Vi har rivstartat och lanserade förra veckan omrasism.se. Lanseringen av #omrasism är resultatet av arbetet med vår arbetsgrupp mot rasism med bland andra Jason "Timbuktu" Diakité, Isobel Hadley-Kamptz, Navid Modiri med flera. Och nu till helgen är det dags igen - kan inte säga exakt vad det blir men PISA-rapporten i veckan om att utvecklingen i skolan är den sämsta av ALLA OECD-länder känns som ett wake-up call. Något måste göras. Nu.


Dela sidan: