Dela sidan:

Landets marknadschefer är rörande överens om att Content Marketing är oerhört viktigt när det gäller relationen till kunderna – 92 procent svarar det.

60 procent såg det som en viktig metod för att bygga relationen till journalister och media, 54 procent prospects och hälften för att nå ut till sina medarbetare.

Allt enligt den undersökning som Novus har utfört på uppdrag av Sveriges Annonsörer och Swedish Content Agencies.

Undersökningen presenterades på Content Day på biografen Rigoletto på Kungsgatan.

65 procent uppger att man arbetar med såväl tryckta som digitala kanaler och 60 procent arbetar också med event och seminarier.

Rapporten visar också att hela 84 procent har genomfört Content Marketing-aktiviteteter via Facebook och 11 procent av de som inte redan har gjort det räknar med att göra det framöver. 

Detta kan exempelvis jämföras med 78 procent för nyhetsbrev och 76 procent för egna event och seminarier.

När det gäller klassiska kund- och medlemstidningar har 55 procent genomfört sådana projekt, medan 8 procent räknar med att göra det.

Hälften av marknadscheferna ser Content Marketing som ett effektivt sätt för att stärka varumärket och 44 procent av gruppen tycker också att det är ett bra sätt för att vårda befintliga relationer.

Endast 5 procent av marknadscheferna ser Content Marketing som en mycket effektiv metod för att generera direktförsäljning.

Hälften av marknadscheferna följer upp arbetet med statistik på besök eller andra kontakter och 38 procent gör också egna mätningar.

Marknadscheferna har lägst fokus på Pinterest och uppdragsböcker – åtta respektive nio procent har genomfört sådana projekt.

Detta kan exempelvis jämföras med Twitter, som 44 procent av marknadscheferna jobbar med.

Marknadschefernas budget för Content Marketing-aktiviteter ligger framförallt på 1 miljon kronor och under – 44 procent har en sådan budget, medan 24 procent ligger på 1-5 miljoner kronor och 5 procent 6-10 miljoner kronor.

Det finns även Content Marketing-budgetar över 50 miljoner kronor, men endast två procent av marknadscheferna har en sådan budget att tillgå, enligt rapporten.

Över hälften, 53 procent, räknar med öka sina Content Marketing-investeringar under 2014, medan endast 4 procent minskar investeringarna inom området.

Var femte marknadschef är osäker på om man ska genomföra en Content Marketing-aktivitet under nästa år.

Rapporten besvarades av drygt 130 marknadschefer.



Dela sidan: