Dela sidan:

Med regissören Anders Jedenfors har Acne skapat en film för Economist. Filmen skildrar människor som vandrar på ett öppet fält, en mångfacetterad skara personer som alla bär på föremål som dom varsamt placerar på marken. Allt från fotografier, skyltar, kläder och blommor läggs ut på fältet.

I slutet av filmen rör sig kameran långsamt uppåt, och föremålen som tillsynes legat osammanhängande på marken skapar tillsammans en stor bild utav Nelson Mandelas ansikte. Parallellt får vi höra en text av den brittiske poeten Benjamin Zephaniah.

Den interaktiva delen av hemsidan är gjord avAcnes Gustav Carpner. Här kan besökaren klicka på de olika föremålen som placerats ut i bilden och komma till artiklar relaterade till föremålet och dess betydelse i Nelson Mandelas liv.

Artiklarna visar fakta, olika synvinklar och de analyser som The Economist under åren har publicerat om Sydafrika, Nelson Mandela och hans inflytande på världen.

Susan Clark, marknadschef på The Economist:

– Vi är oerhört stolta att kunna lansera den här filmen och kunna berätta Nelson Mandelas historia, både på ett sätt som är lärorikt och informativt och som kan ge folk den fulla förståelsen kring Nelson Mandelas liv och avtrycket han lämnade efter sig i världen. Faktumet att Nelson Mandela läste The Economist under sin tid på Robben Island är något som vi är extra stolta över och den här filmen är vårt sätt att hedra hans liv.

Filmen finns här



Dela sidan: