Dela sidan:

Siffrorna kommer från analysföretaget Sponsor Insight som under perioden mars-november mätt genomslaget av Allsvenskan och Superettan i alla tablålagda sportsändningar. Bland annat de 103 direktsända allsvenska matcherna i C More Sport och 80 direktsända Superettan-matcherna i TV4 Sport – men också inslag i sportsändningarna, såsom TV4-Sporten och SVT Sport.

Allsvenskan har under 2013 nått ut till drygt 516 miljoner tittare, alltså en dryg halv miljard, och Superettan till 123 miljoner. Det är nytt tittarrekord för Superettans del. Siffrorna är ackumulerade, det vill säga har byggts på för varje gång fotbollsintresserade tittar på fotboll.

Jämfört med förra året är det en ökning i tittare med tio procent för Allsvenskan, och nära en fördubbling, 90 procent, för Superettan. Allsvenskan har genererat drygt 2 500 tv-inslag under mätperioden 2013. Det innebär nästan tio inslag per dag. Samma siffra för Superettan är 695, det vill säga 2,5 inslag per dag.

Nyhetsprogram, såsom Nyheterna i TV4 och Aktuellt i SVT, är inte medräknade. Mats Enquist, vd för Svensk Elitfotboll (SEF), försöker förklara de ökade intresset för Allsvenskan och Superettan i ett pressmeddelande:

– Det beror nog på flera faktorer. De nya arenorna har ökat publikupplevelsen, den positiva delen av supporterkulturen utvecklas starkt och fler profiler har klivit fram i våra lag. Från landslagsspelare som Anders Svensson och Tobias Hysén till karaktärer som John Alvbåge, Martin Mutumba och Kevin Walker. Närheten till våra profiler är enormt viktig för intresset. Messi och Ronaldo i all ära, men jag tror att allt fler känner att Allsvenskan och Superettan är "våra ligor, våra lag" och det ska vi ta fasta på.

Johan Cederqvist, exekutiv producent för sporten på C More, kommenterar de ökande tittarsiffrorna:

– Analysen bekräftar ytterligare det ökade intresset för Allsvenskan och vi är inte förvånade. Serien vimlar av profiler och har bjudit på en attraktiv fotboll och stor spänning. Allsvenskan var bland annat starkt bidragande till C Mores rekordvecka i våras då vi hade den högsta veckoräckvidden i C Mores 17-åriga historia.



Dela sidan: