Dela sidan:

SAS nordiska uppdrag värderas av Resumés källor till mellan 15 och 20 miljoner kronor i årlig byråintäkt. Det pressade flygbolaget vill hitta en huvudbyrå med ansvaret för samtliga marknader, huvudsakligen de skandinaviska.

Pitchen har pågått sedan slutet av sommaren och de som har deltagit är enligt Resumés källor Forsman & Bodenfors, DDB Stockholm, M&C Saatchi, McCann Stockholm, CP+B och Åkestam Holst.

Nu blir det alltså Åkestam Holst som får förtroendet, med stöd av LOS&co i Norge och &Co i Danmark. 
– De är en strategisk byrå som kombinerar fakta och analys med hög kreativitet. Det är vad vi behöver just nu och det kommer att stärka oss, säger Katarina Widman som är markndaschef på SAS.


Pitchen skulle ha varit klar i slutet av oktober. Hur kommer det sig att den har dragit ut på tiden?

– Vi har varit fokuserade på att hitta den perfekta partners för oss. Vi har velat göra det grundligt och inte stressa. Det viktigaste är att det blir helt rätt för oss, snarare än att vi når den utsatta tidslinjen.

Resumé har tidigare rapporterat att Åkestam Holst är på väg in i ett nordiskt nätverk som startas av norrmannen Thomas Högeböl

Hur gick det till när de presenterade sina samarbetspartners? 
– De presenterade sina partners i samband med pitchen. De var deras svar på den skandinaviska setupen.

Vilka skillnader kommer vi att se på SAS kommunikation framöver?
– Nu ska vi implementera nya strategier. Det blir skandinaviska strategier som fokuserar på att bygga SAS som "The membership airline" genom vårt lojalitetsprogram Eurobonus. Vi vill åter väcka till liv SAS varumärke genom att också ta tillvara på vår stolta historia. Det kommer att bli större än bara än flygbiljett.

Tidigare har CP+B jobbat med SAS i Sverige. De tappar nu uppdraget som är ett av byråns största.



Dela sidan: