Dela sidan:

Det har blåst kring förbundet ett antal gånger det senaste året, bland annat efter bilhistorien Fotbollsgalan och nu senast Zlatans uttalanden om damfotbollen.

Kritiken har bitvis varit hård från journalisthåll om hur förbundet hanterat kommunikationen – men den nya organisationen ska inte ha att göra med mediestormarna. Enligt förbundet har det funnits i planeringen en längre tid.

Camilla Hagman som tidigare varit både kommunikations- och marknadschef blir i stället övergripande chef för avdelningen kommunikation och marknad – och det är till henne som Niklas Bodell ska rapportera.

– Fram till årsskiftet kombinerade jag rollen som gruppchef och avdelningschef. Den förändring vi gör med Niklas Bodell som kommunikationschef innebär att mitt eget fokus kommer kunna vara mer på övergripande lednings- och strategiska frågor kopplade till avdelningens uppdrag, säger Camilla Hagman i en kommentar.

Niklas Bodell, som haft fullt upp som herrlandslagets presschef, ser fram emot att växla upp ytterligare.

Om jag börjar med en sportfråga. Hur känns det?

– Det känns självklart både inspirerande och kul. Det är ju en naturligtvis ynnest att få jobba med det jag tycker är allra roligast, fotboll, media och kommunikation. Och dessutom i en fantastiskt kompetent och rolig omgivning av medarbetare, arbetskompisar, ledare, spelare och så vidare. Det är en hel drös av härliga vinnarskallar.

Men fungerar det att kombinera de här rollerna?

– Absolut. Det finns bara fördelar rent organisatoriskt. Dessutom har jag fantastiskt duktiga medarbetare. Kommunikationsarbete är precis som fotboll, ett lagspel.

Äger den här förändringen rum efter ”affärerna” som varit i höst, bilhistorien eller nu senast Zlatans uttalande?

– Nej, inte alls. Den här lösningen fanns i ursprungsplanen för den omorganisation som förbundet inledde redan en tid innan jag kom in i bilden med herrlandslaget. Både affärsutveckling och evenemang har sina egna chefer. Nu har också kommunikation det.

Men det är väl ändå ett sätt att förstärka kommunikationsarbetet?

– Självklart, det här är ett bra initiativ som åstadkommer mycket bättre slagkraft. Och avsikten är ju bland annat att jag ska vara med att länka kommunikationsarbetet mellan landslagen och förbundet. Det tror jag är bra.

På avdelningen kommunikation och marknad finns förutom kommunikationschefen även affärsutvecklingschefen Jan Svensson och evenemangschefen Jörgen Larsson som leder sina respektive grupper – samt rådgivaren Jonas Nystedt och Göran Havik som ansvarig för ansökan till EURO 2020.



Dela sidan: