Dela sidan:

– Det är inte så att vi inte talar om öppenhet i Precis, utan det har snarare varit ett mantra för styrelsen varje år. Jag räknar med att 2014 inte blir något undantag, säger Anna-Karin Hedlund, vd på Diplomat Communications och ordförande för branschorganisationen Precis.

Hon tycker sig ändå se en tydlig trend att fler och fler kunder väljer att prata om att man samverkar med en pr-byrå.

Anna-Karin Hedlund menar att det beror på att pr-branschen har blivit mer mogen.

Hon tycker dock att många, inte minst media, fortfarande visar bristfälliga kunskaper om pr-branschen.

Här tror hon att Precis och övriga i branschen måste bli ännu bättre på att förklara vad man egentligen gör. Det handlar inte bara om att förklara hur man jobbar med den dagliga verksamheten, utan också hur man arbetar med lobbyingfrågor.

– Vi blir lätt ifrågasatta och utses till syndare. Det är inte så konstigt eftersom vi verkar i maktcentra som medievärlden, politiken och näringslivet. Det är klart att det är spännande att se vad vi har gett för råd och hur vi hanterar etiska frågor. Vi måste tåla att granskas, säger Anna-Karin Hedlund.

Hon tycker också att hon ser en tydlig trend att att stora bolag väljer att anlita pr-byråer i allt högre utsträckning.

– I ett komplicerat kommunikationslandskap där händelser sker dygnet runt blir det allt svårare att enbart hålla kommunikationsfrågan inhouse på en kommunikationsavdelning. Det gäller både strategi- och utförarrollen. Så det är egentligen inte konstigare att anlita en pr-byrå än en it- eller managementkonsult idag, säger Anna-Karin Hedlund.

Har ni verkligen blivit salongsfähiga?
– Ja, det tycker jag. Jag har jobbat i branschen i 15 år och det är klart att man har sett ett eller annat snedtramp, men jag tycker ändå att vi håller en hög etisk nivå, säger Anna-Karin Hedlund.

Hon anser ämdå att branschen måste bli ännu bättre på att göra sin hemläxa.
– Vi måste bli bättre på att göra pr för vår egen bransch, säger Anna-Karin Hedlund.



Dela sidan: