Dela sidan:

Som Resumé vid flera tillfällen under fjolåret har rapporterat ingår Åkestam Holst och Great Works i Thomas Høgebøls och Helge Onsums nybildade nordiska nätverk. Affären var så gott som i hamn redan i början av sommaren 2013 – men enligt källor till Resumé fälldes den på mållinjen eftersom den dåvarande finansiären drog sig ur i sista stund.

I ett blogginlägg förnekade Åkestam Holst Resumés uppgifter om att de skulle köpas upp. Nu – ett drygt halvår senare – är affären verklighet.

The North Alliance, vars moderbolag placeras i Oslo, köper 100 procent av aktierna i de två svenska byråerna samt Making Waves i Norge och &Co i Danmark. I köpet av Åkestam Holst ingår också dotterbyråerna Bold, Knock och Promenad.

Samtliga nuvarande aktieägare plus ett antal nyckelpersoner blir nu istället delägare i det nya moderbolaget, tillsammans med Thomas Høgebøl och Helge Onsum. Huvudägare i Noa är private equity-firman Capman som i höstas sålde sitt innehav i tv-koncernen Nice till MTG. Exakt hur stor respektive ägarandel blir vill de inte kommentera i dagsläget, annat än att investeraren kommer att äga en majoritet (mer än 50 procent) av bolaget.

Hur stort deras ekonomiska bidrag till projektet är vill de inte avslöja.

För Thomas Høgebøl som blir vd är för nätverket är det en stor dag.

– Det här är lite historiskt. Det är inte många som får möjligheten att vara med och starta ett nätverk från grunden, säger han till Resumé.

I nuläget har NOA en samlad byråintäkt på strax under en halv miljard kronor. Målsättningen framåt är att växa organiskt och genom uppköp. Exempelvis saknar de i inledningsfasen en renodlad reklambyrå i Norge. Men de känner inget behov att på typiskt nätverksmanér köpa upp nya byråer som ser bra ut på pappret. Istället bygger nätverket i hög utsträckning på att byråerna ska rätt kultur och viljan att sträva mot samma mål.

– Jag kom från ett nätverk (McCann, reds. anm.) som har några bra byråer och många mediokra byråer. Det får de tåla att höra. Jag ville försöka samla några av det bästa och försöka bygga en familj istället för ett traditionellt nätverk. Duktiga människor söker sig till varandra och kunder söker sig till duktiga människor, säger Thomas Høgebøl.

– Vi kan tänkas köpa upp flera byråer, men då diskuterar vi det tillsammans. Det är ganska uppenbart att vi vill ha en reklambyrå i Norge, men det finns flera sätt att lösa det på.



Dela sidan: