Dela sidan:

SEB:s informationsdirektör Viveka Hirdman-Ryrberg är ytterst nöjd med McCann-samarbetet, som har pågått sedan 2007.

– Det handlar om att jobba med bra personer och vi har ett bra samarbete med Marie Schnell Carlén som precis har blivit vd för McCann i Stockholm, säger hon.

Hon har inga som helst planer på att förhandlingsmässigt utnyttja att McCann befinner sig i en utsatt position.

– Det är inte så vi jobbar. Vi ingår partnerskap som bygger på att de ska förstå vår verksamhet och vår affärsmodell. Det är inget man plötsligt bara byter ut, säger Viveka Hirdman Ryrberg.

Erik Hörnfeldt, pr-chef på Tre, har heller inga som helst planer på att byta byrå trots den senaste turbulensen för byrån.

– Vi är bergfasta med att vi stannar på McCann och är inte ute i någon pitch eller tittar på alternativ till dem. Vi har en bra dialog med dem om deras framtida utveckling, säger han.

McCanns Sverige-vd, Marie Schnell Carlén, sticker inte under stol med att byrån har problem och menar att det handlar om att man inte har ställt om tillräckligt bra till hur kommunikationsmarknaden har förändrats.

Hon tillträdde för två veckor sedan och uppger att hon jobbar dag och natt ihop med den övriga ledningen för att få rätsida på situationen.

– McCann har en oerhört frisk kärna med medarbetare som verkligen är dedikerade när det gäller kunderna. Jag och Thomas Gibson har jobbat systematiskt med att sätta oss in i alla kunders verksamhet, vilket gör att vi kan gifta ihop kreativitet med strategi, säger Marie Schnell Carlén.

Hon uppger också att hon har ett tydligt mandat från London att göra vad som krävs.

– Jag skulle aldrig ha tagit jobbet annars, säger Marie Schnell Carlén.

Hur känns det egentligen när ni tappar K-Rauta till era forna medarbeta som nu driver Fortune?
– Det var en favoritkund så det känns verkligen tråkigt. Men det är så det fungerar. Vi är människor och det handlar om en känsla. Sedan kan det ju vara så att man ville jobba med en mindre enhet för att kunna pressa priser och annat, säger Marie Schnell Carlén.

Ni blev precis av med Jacob Swedenborg och Daniel Wall. Hur ser du på det?
– De jobbar ju för London och har suttit med oss. Vi har kunnat ta in dem i vissa projekt. Vi har ändå en stor grupp av duktiga kreatörer att tillgå, säger Marie Schnell Carlén.

McCann Stockholm består idag av 38 personer och planen är att nyrekrytera.

– Ja, det ska vi göra. Jag kan inte säga hur många vi ska bli, säger Marie Schnell Carlén.

Det känns ibland som att det är olika cykler som råder i reklambranschen?
– Det pågår sådana enorma svängningar i branschen och vi står inför stora utmaningar och alla nätverksbyråer och fristående byråer måste anpassa sig till dessa. Vår organisationsstruktur har ju inte varit anpassad till det nya därute. Jag jobbar dag och natt för att ändra på det, men jag sover ändå gott, säger Marie Schnell Carlén.



Dela sidan: