Dela sidan:

McCann Stockholm har det tufft. Byrån bytte nyligen återigen ledning – det fjärde ledningsbytet på mindre än fyra år. Marie Schnell Carlén tar över ledarskapet på McCann Stockholm och Fredrik Westerman som varit koncernchef sedan mars i fjol lämnar byrån. Även Johan Nilsson, ECD och chef för McCann Stockholm, får gå.

Byrån, som brottas med kundtapp, sa i fjol upp personal, och flera tunga namn har lämnat på eget initiativ.

Jakob Swedenborg
och Daniel Wall, som kom till McCAnn från Farfar. svarar tillsammans på Resumés frågor, via mejl.

Varför slutar ni på McCann?

– Av olika orsaker. Vår resa på McCann har varit oerhört spännande. Att ha jobbat med så många olika spännande internationella kunder och olika McCann-kontor runt omkring i världen har varit väldigt roligt, men också tungt och slitigt. Ju större kunder, desto fler människor inblandade. Och de idéer man går in med kan ändra sig väldigt mycket innan de ser dagens ljus beroende på hur många filter de passerar på vägen. Till slut är det ju dessutom de lokala McCann-kontoren som äger relationen med kunden och den dagliga kontakten, och just det kan man sakna lite. Det är också lätt att bli lite isolerad när man jobbar som vi gjort. Man kan lätt sakna den familjära stämningen som fanns på till exempel Farfar.

– Sedan är det McCann vi började på inte riktigt samma McCann som idag. Även om vår favorit-chef Matias är kvar så har många av de som faktiskt anställde oss försvunnit, till exempel Gustavo Martinez.

Hur har tiden varit på byrån, tycker ni?

– Vårt största fokus under tiden på McCann har ju legat på de internationella uppdragen, men vi har ju fortfarande suttit på McCann Stockholm när vi inte varit på resande fot. Den tiden har varit bra även om omställningen mellan lilla Farfar till stora McCann har varit en resa i sig. Den här tiden har ju dessutom varit ganska turbulent för Stockholmskontoret med både toppar (exempelvis Guld- och silverägg i fjol) och dalar (chefsbyten, etc).

Vad är ni mest nöjda med av det ni uträttat?

– Många saker, men om man ska lyfta några saker är det nog Chevrolet-pitchen och vårt arbete med Sony Mobile. Vårt största arbete har nog inte setts så mycket utåt då vår primära uppgift ofta är att ta höjd kreativt. Lite som en kreativ Don Quijote ibland.

Hur ser ni på situationen för McCann?

– Internationellt är det svårt att svara på eftersom det är så olika för olika kontor. Men för Stockholm tror vi att det ser bra ut. Tack vare Fredrik Westerman har man nu en bra utgångsposition. Dessutom finns det bra personer kvar på byrån som Thomas Gibson och Per Stenius för att nämna några. Sedan kommer Matias Palm-Jensen att fixa det, det gör han alltid!

Vad ska ni göra nu?
– Vi funderar just nu. När vi valde att säga upp oss var inte allt riktigt klart än. En ovana vi har, det var ju samma sak när vi lade ner Farfar. Så nu får vi se till att det blir rätt val nästa gång. Vi begrundar några erbjudanden, och för dialog med en del nya kontakter vi fått under denna resa. Försöker hitta hem helt enkelt.



Dela sidan: