Dela sidan:

I morse kontaktade Thorbjørn Naug Resumé och menade att Volvos Zlatan-kampanj påminner starkt om kampanjen "Made by Norway" för kunden Aker.

Den norska reklamfilmen från 2009 hade Ivar Aasens patriotiska dikt "Nordmannen" som ledmotiv – den dikten/sången har samma status i Norge som den norska nationalsången. I kampanjen – som hyllar norska industriarbetare – lästes "Nordmannen" upp av en skådespelare till nationalromantiska bilder.

– Jag tycker att Volvo-filmen är en fantastiskt bra produktion, men vi blev lite överraskade eftersom konceptet är såp likt filmen vi gjorde för Aker för fyra år sedan – både med tanke på nationalsången som läses upp och "Made by"-konceptet. Vi använde en norsk skådespelare och Volvo använder Zlatan som nog ger mer impact för Volvo. Men båda filmerna trycker ju starkt på nationalkänslorna och stolthet för nationen, säger Thorbjørn Naug.

Fredrik Jansson
, copywriter för #madebysweden på Forsman & Bodenfors, säger att han inte kände till den norska filmen. När Resumé ber honom titta på den säger han:

– Väldigt fin film! Gillar det lite allvarligare anslaget. Förstår inte vad han säger men förstår att det är en text om Norge och norrmännen, säger Fredrik Jansson och fortsätter:

– På ytan kan det se som att dessa filmer säger samma sak, men i mitt huvud är de varandras motsatser.

Fredrik Jansson menar att det är helt olika angreppssätt.

– Att låta en blond och blåögd norrman prata gott om Norge är inte samma sak som att låta en kille som heter Ibrahimovic i efternamn framföra den svenska nationalsången. Dessutom gör de i sin film en historisk tillbakablick över Norge och norrmännen, medan vi målar upp ett porträtt av personen Zlatan. Hans liv utanför fotbollsplanen. Zlatan som pappa. Zlatan som make. Zlatan ensam i skogen.

– Så ja, tonlägesmässigt är de lika, men budskapsmässigt säger de helt olika saker och gör helt olika jobb.

Jämför själv nedan. Tycker du att de är lika?



Dela sidan: