Dela sidan:

Mittmedias koncernchef konstaterar visserligen att de digitala intäkterna utgick från en låg nivå, men hävdar att början på 2014 har fortsatt i samma stil med en tillväxt på över 50 procent.

– Tillväxten drivs framförallt av att säljorganisationen fokuserar stenhårt på digitalt och det börjar ge resultat, säger Thomas Peterssohn.

Han uppger också att den totala annonsförsäljningen för januari ligger över budget i förhållande till motsvarande period förra året.

– Med ett par dagar ligger vi redan 1-2 procent över januari 2013. Det är klart bättre än budget där vi som de flesta andra räknat med fortsatt nedgång. Vi hoppas att trenden håller i sig, men det är fortfarande för tidigt att säga, säger Thomas Peterssohn.

Han berättar att den digitala andelen av de totala annonsintäkterna har ökat från 5 procent till 9 procent på ett år.

Thomas Peterssohn vill dock nå betydligt högre andelar och för att nå dit ska Mittmedia bland annat införa helt nya betalsajter för webben och mobilen.

– År 2020 ska våra 19 dagstidningar till övervägande del finansieras av digitala intäkter, både från annonsmarknaden och betalt innehåll, säger Thomas Pettersohn.

Han hävdar att trafiken har ökat med 20 procent till totalt 1 miljon unika besökare för koncernens lokala sajter.

Dels tack vare ökad aktivitet, dels genon ökat nyhetsflöde från de olika redaktionerna.

Mittmedia rullar ut också en ny webbplattform under våren:
– Vi kommer också att erbjuda annonsörerna mer intelligenta annonslösningar med exempelvis geostyrning och intressestyrning, säger Thomas Peterssohn.

Det är dock inte så att man helt har gett upp hoppet om papperstidningen.

Mittmedia har en rad idéer för hur man ska jobba med papperstidningen under de kommande åren och ska sätta ned foten kring dessa i samband med ett koncernledningsmöte i början av veckan.
– Jag har bara en stilla undran hur det har gått för den övriga dagspressen under januari, säger Thomas Peterssohn.



Dela sidan: