Dela sidan:

DI:s bilreporter Håkan Matson analyserade Zlatan-reklamen när den kom och han var minst sagt skeptisk.

”Frågan är bara om den säljer bilar och dessutom stärker Volvos varumärke – och inte bara Zlatans (för det gör den helt säkert)”

Volvo har precis gått ut med budskapet att ”Volvo rivstartar 2014 med guld, silver och brons – kampanjen ”Made By Sweden” visar redan resultat. 

Volvo menar att orderingången på XC70 och XC60 är god och en av förklaringarna stavas Zlatan-reklamen, som kom den 25 januari.

– Samma helg som kampanjen startade hade vi ”öppet hus” hos våra återförsäljare. Redan under helgen kunde vi konstatera en markant ökad orderingång på Volvo XC70 och XC60, säger Kristian Elvefors, försäljningsdirektör på Volvo Personbilar.

Bil Sweden släppte registreringssiffrorna för årets första månad i dagarna.

Statistiken visar att Volvo Personbilar Sverige är fortsatt marknadsledande med en 19,9-procentig andel.

Volvo V70/XC70 är kvar i toppen som mest köpt bil i Sverige med 1 203 registreringar under januari, XC60 landade på 862 registrerade bilar och Volvo S60/V60 kniper tredjeplatsen med 847 bilar, enligt Volvo Personvagnar.

Kristian Elvefors uppger att Volvo har fått se beställningarna strömma in under resten av veckan.

– Jag tycker att det låter som en extremt kortsiktig analys, säger DI:s bilexpert Håkan Matson.

Han påpekar att Volvo faktiskt har ökat mindre än marknaden som helhet under januari – marknaden ökade med 18,8 procent, medan Volvo endast ökade med 11 procent.

Han påpekar också att Volkswagen har knappat in på Volvo – förra året hade Volvo en marknadsandel på 21,3 procent och Volkswagen 14,6 procent, medan motsvarande andelar ligger på 19,9 procent respektive 15,6 procent under januari i år.

– Volkswagen knappar in trots att man inte kom med några nya modeller, säger Håkan Matson.

Han tycker också att Volvo och Zlatan är varandras motpoler varumärkesmässigt sett – en tatuerad machokille jämfört med Volvos orientering kring mjukare värden.

– Volvo vill vara nedtonat och betona miljöfrågor och säkerhet, medan Zlatan kör Ferrari och Porsche och skryter i sin bok om när han kör ifrån polisen i 325 kilometer per timme. Han gillar också kungen för att kungen kör för fort. Jag undrar hur Volvos totala omfamnande av trafiksäkerhet går ihop med Zlatans syn, säger Håkan Matson.

Han tycker att det är kortsiktigt av Volvo att dra långtgående växlar av en kampanj där bolaget även höll Öppet Hus efteråt.

– Man kan leka med tanken att de hade en kampanj med budskapet Köp en Volvo. Då skulle man väl säkert också fått se någon form av resultat. Det intressanta är ju hur det ser ut senare under året, säger Håkan Matson.

Han vill ändå poängtera att han inte vill moralisera, utan att han tycker att Zlatan både är en fantastisk fotbollsspelare och en rolig person.



Dela sidan: