Dela sidan:

”Global Zlatanyra. Fräsiga bilder på nya konceptbilar som målar upp en guldgul vårsol för Volvo – och framförallt ett ansiktslyft produktprogram med nya snåla motorer.”

Det skriver SvD Näringslivs, Jonas Fröberg, som också har skrivit boken ”Kampen om Saab”

Han pekar på att Volvos försäljning i Europa går trögt och att biltillverkaren har tappat 0,8 procent.

Om man jämför med samma månad ett år bakåt tappade Volvo 17,8 procent, vilket gör att bilden blir ”ändå dystrare”, resonerar Jonas Fröberg.

Han tar också upp att Volvos vd Håkan Samuelsson hävdar att bolaget kommer att visa vinst för helåret 2013, men menar att Volvo är känsligt varje säljsvacka eftersom man balanserar på ett nollresultat.

Han tycker att det är anmärkningsvärt att Volvos modellprogram är så ”upptrimmat det går” med ansiktslyftningar hos de flesta modellerna och menar att Volvo måste leva med sina nuvarande modeller i fler år.

”Det finns inget så farligt för ett bilmärke som att hamna i otakt med produktsuccessionen. Det är i den situationen som Volvo nu hamnat.”



Dela sidan: