Dela sidan:

I går, i samband med en chefskonferens, drog vd:n Bengt Ottosson och chefredaktören Thomas Mattsson Expressens visioner som nu också i samråd med ägaren Bonnier har klubbats i styrelsen.

– Vi har formulerat ett mål – "Störst!" – som omfattar alla mediekanaler. Vi har alltså slagit fast att Expressen ska bli nummer ett också digitalt, vilket är ett mål som medarbetare och chefer verkat för men som aldrig tidigare stadfästs i styrelsen. Men nu har vi lagt den strategin också där, tillsammans med ägarna, och eftersom det här kommer att kräva flera års mycket medvetet arbete är det viktigt att samla oss kring gemensamma mål, säger Thomas Mattsson till Resumé.

Han fortsätter:

– Aftonbladet har varit drivande i den omställning som mediebranschen är mitt i, men Expressen vinner numera marknadsandelar också digitalt och det tror jag är positivt för konkurrensen. Vår trafik är rekordhög nu och efter bokslutet förra veckan kunde vår vd, Bengt Ottosson, berätta att de digitala intäkterna ökade med hela 72 procent förra året.

Förra veckan hade Aftonbladets sajt 5 490 241 unika besökare och mobilen 3 850 793, medan Expressen noterades för 2 974 109 unika besökare för sajten och 2 114 110 i mobilen.

Det är med andra ord en rejäl differens.

– Både Bengt och jag har pratat om vikten att vi samlar alla krafter nu. Det tog väl 46 år för Aftonbladet att gå om Expressen, vilket jag påmint lite skämtsamt om då och då, men mer allvarligt är det väl så här: Expressen är Bonniers största mediesajt och vårt långsiktiga mål är att utmana, och gå förbi, Aftonbladet digitalt. Det kommer inte ska i dag, i morgon eller ens i övermorgon. Det kommer att ta flera år att stärka vår position, men det är fullt möjligt tror vi om vi är långsiktiga.

1996 gick Aftonbladet om Expressen i upplaga. Redan på ett tidigt stadium lade Aftonbladet även grunden till det stora digitala försprånget.

Aftonbladets publisher Jan Helin:

– Jag välkomnar konkurrensen från Expressen och att de nu byter fokus från print till digitalt. Det är på tiden att den svenska klassikerna Aftonbladet v.s Expressen nu byter spelplan till den digitala. Det kommer att stimulera utvecklingen av medier i Sverige.

Jan Helin menar att konkurrensen kvällstidningarna emellan gör att de båda utvecklas snabbare och bättre.

– Vi bytte till ett konsekvent ”online först”-fokus genom hela organisationen för några år sedan. Det var en tuff, men inspirerande och nödvändig kulturförändring som vi fortfarande arbetar intensivt med. I kombination med starten av Nya Medier vid milleniskiftet har det varit avgörande för Aftonbladets ledande position på mediemarknaden online, säger Jan Helin och fortsätter:

– Vi har ett kraftfullt försprång men kan självklart inte slå oss till ro med det. Att Expressen nu också visar på kraftig tillväxt i mobilen gör oss motiverade att fortsätta förbättra oss. Vi har 3,8 miljoner unika i veckan, de har 2,2. Det är ett massivt gap, men det vore tjänstefel att tro att det är ointagligt.



Dela sidan: