Dela sidan:

För ett drygt år sedan flyttade Johan Östlund hem från Kina där han arbetade som chief planning officer på Leo Burnett i Shanghai. Då gick han till Jung och tog rollen som strategichef på pr-byrån. Nu går han tillbaka till reklambranschen och Åkestam Holst.

– Det känns fantastiskt roligt eftersom vi känner varandra sedan gammalt och har pratat regelbundet i åtminstone fem år om att någon gång jobba ihop. Det började innan Johan flyttade till Fjärran Östern, säger Göran Åkestam, vd på byrån.

Johan Östlund berättar att tajmingen nu är den rätta.

– Den är perfekt i och med formering av NOA. Vi började prata igen av en slump i höstas och båda kände att det var dags, säger han.

Den ursprungliga planen var att stanna längre på Jung, men det var andra saker som lockade.

– Det är alltid tråkigt att lämna ett ställe man gillar. Men vi skiljs som vänner. Jag har saknat den lite större scenen med de tyngre reklambyråerna där man har lite mer mandat att göra den skillnad som jag vill göra.

Hur känns det att gå tillbaka till reklambranschen igen?
– Det känns bra. Framför allt har jag lärt mig mycket under tiden på Jung. Jag är en bättre kommunikationskonsult i dag än tidigare.

Istället för planning blir det nu strategisk projektledning på den nya byrån.

– De frågade mig vad jag ville göra. Den befintliga planneruppställningen på Åkestam Holst är redan väldigt stark så det blir kaka på kaka om jag också går in där. Därför blir jag senior projektledare, men man kan nog säga att jag blir en "planner i kostym".

Johan Östlund har tidigare arbetat inom DDB-nätverket i Stockholm, Tokyo, London och Hong Kong

Det är ännu inte bestämt vilka kunder som han tar över på den nya byrån. Någon efterträdare på Jung är ännu inte tillsatt, men vice vd Helena Westin kommer att ta över en del av hans uppgifter.



Dela sidan: