Dela sidan:

Skandias nya kampanj mixar alltifrån svarta hål, stenåldersmänniskor och en bebis till en glasmonolit.

– Det spelar ingen roll om man är ung eller gammal, om man har en vanlig eller hög inkomst. Nästan alla tycker att man inte riktigt har den koll på pengarna som man skulle vilja ha. En del ”försvinner”, lite oförklarligt, säger Tina Odgaard, projektledare på Skandia i en kommentar.

Skandia introducerade konceptet ”Tänk längre” för två år sedan. Det går ut på att tänka långsiktigt och kombinera smarta tjänster med erfarenhet och kunskap från experter för att få bättre koll över sin vardagsekonomi.

– Många av våra kunder lever fullmatade liv. Dom upplever det som svårt att hitta tiden för att ta tag i sin vardagsekonomi, eller känner att man inte riktigt vet var man ska börja, säger Malin Pellborn, marknadschef på Skandia i en kommentar.

Skandia menar att det finns såväl smarta som enkla hjälpmedel i mobilen som kan förändra livet.

– Pengar är ju ett allvarligt ämne. Därför har vi hela tiden trott på att närma oss uppgiften med humor, utan att för den sakens skull jaga gapflabb. Det är snarare ett igenkänningens fån-leende vi är ute efter, säger Christian Karlsson, Acne Advertising i en kommentar.

Acne har valt att göra historien både global och tidlös för att understryka det mänskliga i det hela. Det vill säga att vem som helst kan drabbas av att inte ha koll på kortet, enligt Christian Karlsson.

– Den skärskådande tittaren stöter lätt bort ett kommersiellt budskap där man allt för tydligt försöker porträttera målgruppen, säger Tommy Carlsson på i en kommentar.

Kampanjen inleds idag, fredag.

Arbetsgrupp:
Marknadsansvarig: Malin Pellborn, Skandia
Produktionsansvarig: Sofia Orrheim, Acne Advertising
Projektledning: Tina Odgaard, Skandia samt Mia Kleist & Jesper Ander, Acne Advertising
Kreativt ansvariga: Tommy Carlsson och Christian Karlsson, Acne Advertising
Regi: Tomas Skoging, Acne Production
Filmproducent: Morgan Röhl & Fredrik Skoglund, Acne Production
Byråproducent: Marie Brusewitz, The Producers
DoP: Christian Haag, Rockson
Postproduktion: Swiss
Grade: Edvard Negussie, Beckholmen Film
Musik: Oscar Fogelström
Ljud: Redpipe
Mediaplanering IUM: Mikael Jansson, PL; Nicklas Grundström, print/OOH;
Tove Bergmar Jonsson, digital; Anna De Besche, TV



Dela sidan: