Dela sidan:

När Georgios Karpathakis fick sin adhd-diagnos var han 25 år och mitt uppe i pr-karriären på byrån Edelman. Han hade ett förflutet av självskadebeteende och hela uppväxten hade kantats av tumult med specialistbesök, beroendemottagningar och polis.

Diagnosen såg han som en slags förklaring till sina tidigare problem, samtidigt som han kände sig pressad. Georgios var rädd för att folk skulle tycka att han skyllde alla problem på diagnosen.

Ett halvår senare blev det för mycket. Allt kraschade och Georgios säger själv att han inte pallade längre. Han gick in i väggen och pr-karriären förbyttes till en sjukskrivning.

En vecka senare blev Georgios mamma Nina svårt sjuk i aggressiv cancer. Hon opererades tre gånger på 12 dagar.

– Det är det värsta jag någonsin upplevt, vi trodde att hon skulle stryka med. I hela mitt liv har mamma räddat mig på olika sätt. När jag inte haft pengar till lunch har hon betalat, när jag kommit hem med en polispatrull har hon stöttat, säger Georgios.

I samma veva såg han filmen "Jag har adhd" och förstod att diagnosen inte bara medförde negativa konsekvenser.

– När det hände samtidigt kände jag att jag ville göra något betydelsefullt och ta chansen att göra något jag verkligen vill. Så i maj för två år sedan startade jag Underbara ADHD.

I början var företaget en sidogrej. På all ledig tid satt Georgios och jobbade, utan att äta eller dricka. Han beskriver det som en del av diagnosen, att när han verkligen brinner för något har han ett enormt driv.

– Då känner jag ingen hunger eller törst. Man bara kör.

Men diagnosen har inte alltid fört med sig positiva egenskaper. Som grön i pr-branschen var det inte lätt att få ihop all planering.

– Jag planerade inte alls. Höll saker i huvudet, istället för att skriva upp dem i en kalender. Till slut gick det inte längre, jag fick be om ursäkt för att jag missat möten eller saker jag skulle gjort. Efter det har jag verkligen hållit en nitisk planering.

I höstas blev Georgios värvad som projektledare till kommunikationsbyrån Cohn & Wolfe. Men när det i julas stod klart att Underbara ADHD valts ut som en av fem organisationer som finansieras av stiftelsen Reach for Change sa Georgios upp sig.

Det var tid att expandera företaget. Men trots det står han med fötterna kvar i pr-branschen – bokstavligt talat. Georgios har nämligen kontorsplats på Cohn & Wolfe.

– Pr-branschen är helt sinnessjukt fantastisk. Jag kommer att sakna den och gör det redan. Men eftersom jag är kvar här får jag en rätt god inblick i vad som händer.

Mediebranschen är väldigt kreativ. Hur tror du att branschen passar folk med adhd?
– Jag tror att det finns många med både adhd och andra NPF-diagnoser inom branschen, eftersom de får utlopp för sina egenskaper. Som pr-konsult är det välkommet att vara engagerad och nyfiken. Fast jag tror inte att folk går omkring och tänker: Jag ska jobba med media för att jag har adhd. Det blir nog bara så.

Du slutade på Cohn & Wolfes sista februari. Hur känns det att jobba heltid med Underbara ADHD?
– Jättebra och jättekul. Jag vill att folk ska prata om saker det hyssjas om. Men jag är rädd för framgången ibland, jag tänker att någon ska komma med nålen och sticka hål på min bubbla.

Jaså?
– Självklart finns risken att misslyckas och då står man där med neddragna byxor. Men på det stora hela känns det självklart bra. Jag ser en stor potential att också kunna expandera till våra grannländer.

Vad vill du åstadkomma med Underbara ADHD?
– Det viktigaste av allt är kunskap och förståelse. Jag vill inte att det ska finnas några fördomar mot folk som fått diagnosen. Jag kommer göra allt i min makt för att radera de fördomar som finns i dag och som människor med diagnosen får stå ut med.

Tror du att du kommer att lyckas?
– Jag vet att okunskapen kommer att försvinna. Jag har nästan alltid rätt och brukar få som jag vill när jag bestämmer mig för något.

Vad behöver folk hjälp med?
– I det här läget handlar det mycket om att kommunicera via företagets facebooksida och att svara på mail. Föräldrar hör av sig och är ledsna över att deras barn med adhd möts av en okunnig omvärld. Så länge jag får sådana mail kan jag inte vara nöjd. Jag vet inte om de kommer sluta komma under min livstid på jorden.

– Om man ska vara krass känner jag så här: Den dagen Underbara ADHD inte behövs är jag nöjd.

Är det så, att folk har mycket fördomar mot adhd?
– Sjukvården har som utgångspunkt att adhd är en funktionsnedsättning. Jag tycker att man även borde fokusera på det som kan bli bra. Det behövs mer inspiration för människor med adhd-diagnos. Underbara ADHD fokuserar på det som är bra. Vi vill hjälpa dem att flyga istället för att falla.

– Folk tänker att adhd är en sjukdom, men det är det inte. Det är en diagnos som inte går att bota och inte kommer att försvinna. Men det är både en funktionsnedsättning och tillgång på samma gång.

Du som varit i pr-branschen måste ha en hel del idéer på hur du ska marknadsföra Underbara ADHD?
– Just nu letar jag efter en byrå som kan hjälpa mig att bygga en digital plattform. Det är tänkt att den ska vara central i vår kommunikation. Till den ska alla kunna vända sig: sjukvården, diagnosticerade och anhöriga. Facebooksidan ska även i fortsättningen vara en mötesplats som jag vill använda för att inspirera och kommunicera med våra följare.

Har du fler planer?
– Många. Bland annat arbetar jag sedan en tid tillbaka på en föreställning som förhoppningsvis har premiär i slutet av maj eller början av juni. Utöver den vill jag fortsätta föreläsa och arbetar just nu med att utveckla Underbara ADHD:s utbildningserbjudande ytterligare. I framtiden vill jag kunna landsätta en riksomfattande, återkommande undersökning som ska visa vad människor med och utan adhd har för uppfattningar om diagnosen. Med pr-glasögonen på ser jag det som något som verkligen kan intressera medier.

Kopplar du av någon gång?
– Nej, jag är rastlös i själen. Ska jag någon gång släppa jobbet helt måste jag gå på fotbollsmatch eller åka hem och besöka familjen.

Att hålla sig à jour är viktigt för Georgios som beskriver sig själv som en nyhetsjunkie.

Efter två år utan avkoppling reser Georgios i helgen till Köpenhamn och veckan därpå till Paris för att hälsa på lillasyster Sara. Han skojar om att han inte har internet på telefonen utomlands och därför blir tvingad till att koppla av. Innan jag går berättar jag att intervjun kommer publiceras till helgen.

– Nae, är det sant? Då måste jag fixa surf från Köpenhamn ändå.

FAKTA / Georgios Karpathakis
Ålder: 27
Bor: Täby
Uppvuxen: Täby
Aktuell: Som grundare för Underbara ADHD
Familj: Mamma Nina, storasyster Vallasia, lillasyster Sara, extrapappa Ludde. Pappa Leonidas, extramamma Katerina, lillasyster Grammatiki och lillebror Giorgios
Utbildning: kandidatexamen i MKV från Stockholms universitet
Drivkraft: Orättvisor, ojämlikhet och frågor som andra ignorerar
Karriär: pr-konsult på Edelman, projektledare och pr-konsult på Cohn & Wolfes samt grundare till det egna företaget Underbara ADHD
Kuriosa: Vunnit "Halv åtta hos mig" med grekisk sallad till förrätt, lammracks med medelhavssmör till varmrätt och glass med lakritschips till efterrätt.
Medievanor: Är nyhetstorsk. Läser kvällspress och branschpress, både medicinsk och media
Tittar på: Dokument utifrån och Korrespondenterna
Förebild: "Mamma som pluggade komvux och lärarhögskolan samtidigt som hon jobbade när vi var små och alltid har gjort, och fortfarande gör, allt för oss i familjen"



Dela sidan: