Dela sidan:

FLX Tvåpunktnoll går från en nettoomsättning på 30,1 miljoner kronor till 50,8 miljoner kronor – bolaget har dock haft ett förlängt räkenskapsår.

FLX tv har gått från en nettoomsättning på cirka 200 000 kronor till nära 32,8 miljoner kronor.

Det vill säga den sammanlagda omsättningsökningen för de båda bolagen ligger på drygt 53 miljoner kronor.

– FLX hade tidigare en omsättning som låg på cirka 20-30 miljoner kronor per år. Här pratar vi om en omsättningsökning med 100-125 procent. Vi är mycket nöjda med utvecklingen under 2013, säger Pontus Edgren vd på FLX.

FLX var en renodlad reklamfilmsproducent för 6-7 år sedan, men breddade verksamheten för cirka ett år sedan i samband med att Pontus Edgren själv, Lowe Brindfors tidigare cd Niclas Carlsson och Bonnier Growth Media med Ulrika Saxon i spetsen gick in som delägare.

– Idag är vi tio tillsvidareanställda jämfört med tre personer för ett år sedan, säger Pontus Edgren.

FLX har bland annat producerat säsong fyra av ”Solsidan”, den första säsongen av ”En clown till kaffet”, långfilmen ”Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann” och ”Welcome to Sweden”.

– Vi har ett antal produktioner igång för tv-kanaler och flera långfilmsprojekt, men jag kan inte gå in på vilka detta är i det här skedet, säger Pontus Edgren.

FLX Tvåpunktnoll har gått från ett resultat efter finansiella poster, finansnetto, på nära 3,2 miljoner till strax över 100 000 kronor (trots det förlängda räkenskapsåret, medan Flx tv har gått från ett nollresultat till nära 2,5 miljoner kronor.

Det vill säga nettoeffekten blir att vinsten backar med cirka 600 000 kronor. Det är inget som oroar Pontus Edgren.

– Vi är ett nytt bolag, men en ny ägarstruktur och en tydlig strategi. Jag tycker att resultatnivån ligger över förväntan, säger Pontus Edgren.

FLX tänker även fortsätta att expandera under 2014. Det gäller även reklamfilmsbiten.
– Vi har fått in ett antal nya reklamfilmsregissörer. Micke Lindgren är en bra partner både vad gäller reklam och tv och film. Vi har även fått in Bill Schumacher och Gustaf Åkerblom, säger Pontus Edgren.

Han berättar att FLX fortsätter att jobba med Coop. Man jobbar även med Hemmakväll, IF och Magine.

FLX har även en rad nya reklamprojekt på gång.

– Här talar vi om uppdrag som har kommit in i början av 2014, säger Pontus Edgren.

FLX Holdingbolag Stockholm Showrunners äger FLX Tvåpunktnoll och FLX tv till 100 procent.

Holdingbolaget delar ut 5,2 miljoner kronor till aktieägarna, enligt räkenskaperna.



Dela sidan: