Dela sidan:

Filip Nilsson, creative director, arbetade på Forsman & Bodenfors åren 1988-2013. Numera jobbar han på den Havas-ägda byrån BETC i Paris.

Som en avskedsgåva till Nilsson instiftar F&B ett stipendium i hans namn – ”The Filip Nilsson Scholarship”. F&B konstaterar på sin sajt att reklambranschen är alldeles för homogen och i stort behov av nya infallsvinklar utifrån.

– Idén föddes för ett år seden när Filip Nilsson drog sig tillbaka. Det är en avskedspresent till honom, kan man säga, säger Jonas Andersson, medieforskare och projektledare för stipendiet hos F&B.

Tanken är att hitta nya kreativa talanger som bryter normen i branschen – någon som saknar traditionell reklambakgrund.

Gåvan, som är på 60 000 kronor och innefattar även tre månaders praktik på F&B.

– Personen som får stipendiet behöver inte nödvändigtvis knytas till oss, vi vill försöka bidra till att komma åt problemet med bristande mångfald i branschen, säger Jonas Andersson, som själv är en udda fågel på byrån eftersom han är medieforskare. 

Filip Nilsson-stipendiet är inte det enda initiativet som försöker få in nytt blod  och nya perspektiv i branschen. Tidigare i år lanserade reklamskolan Berghs ett mångfaldsstipendium.



Dela sidan: