Dela sidan:

Ipren-mannen var Garbergs innovation som lyfte den smärtstillande tabletten till nya höjder och som frångick den tidigare så torra läkemedelsreklamen.

Efter många års succé bröts i fjol samarbetet mellan Ipren och Garbergs. Nu styrs det i stället mycket från England där farmaceutisk reklam är som den alltid har varit.

Därför blev Petter Ödéen inte särskild förvånad när han såg den nya reklamfilmen.

– Det är ett internationellt, mycket stelt sätt att göra läkemedelsreklam på, så det var väntat. Men det är otroligt mycket ”tillbaka till noll”, säger han.

Han tror att det idélösa konceptet, som Ipren-ägaren McNeil, nu vill ha kommer att straffa sig.

– Ipren låg väldigt högt i reklamerinran, nu kommer man att tappa mycket, det är vad jag tror, säger Petter Ödéen.

– Vi försökte förklara för ansvariga utomlands om Iprens starka position i Sverige tack vare den kreativa reklamen, men de förstod aldrig varför Ipren-mannen var bra eller rolig. En intressant reklamkund har gått förlorad, känns det som.

Filmen är så torr att den nästan känns parodisk, menar Ödéen.

– Man hoppas ju på något sätt ändå att filmen är oerhört ironisk och så smart att man inte ens hänger med, ha ha. Man bara sitter och väntar på att det ska komma något oväntat, men det kommer aldrig... 

Nedan kan du se den nya filmen och jämföra med en av Garbergs klassiska filmer med Ipren-mannen.



Dela sidan: