Dela sidan:

När DI Weekends Jan Gradvall gjorde ett stort reportage om Zlatans reklaminspelning för Volvo anklagades publiceringen för att vara ren reklam för Volvo.

När Robyn nu tar över efter Zlatan i Volvos #madebysweden-kampanj hade DN Lördag hade reportern Hanna Fahl en stor intervju med popstjärnan, bland annat om reklamfilmsinspelningen för Volvo i Los Angeles.

Även om kritiken i sociala medier hittills inte varit omfattande, har det höjts röster om att det även denna gång handlar om villkorad reklamjournalistik.

Axel Björklund, redaktör för DN Lördag, försvarar publiceringen.

– Jag har bara sett några enskilda tweets. Lördagsmagasinet har ju cirka  700 000 läsare (print). Det var jag som frågade Robyn om vi kunde få göra en intervju. Det var för många månader sedan, då hon bokades till Way out west och jag insåg att ny musik var på gång. Volvo har inte varit inblandade, inga sådana villkor har ställts, säger Axel Björklund.

Var det inte väl mycket gratisreklam för Volvo?
– Att berätta om reklamfilmen är journalistiskt motiverat, och det var en liten del av artikeln. Vi beskriver inte vad filmen handlar om eller vad den säljer utan talar specifikt om hennes överväganden.

Volvo Cars marknadskommunikationschef Per Carleö säger till Resumé att biltillverkaren inte tog initiativet till artikeln.

– Vi samarbetar med kända aktuella och intressanta personer som journalister vill skriva om, säger Per Carleö och fortsätter:

– I fallet med Jan Gradvall och Zlatan var det Jan som länge hade hört sig för om en intervju med Zlatan. När det var dags för inspelning passade det bra att han fick följa inspelningarna, och han skrev också helt transparent om saken. När det gäller Robyn hade vi inget att göra med DN, det var personer runt Robyn som skötte de kontakterna.

Lina Thomsgård var första kontakten i att koppla samman Robyn med Volvos byrå Forsman & Bodenfors. Thomsgård är Robyns presskontakt och har fram till nyligen arbetat som pr-strateg för Forsman & Bodenfors. Det var Thomsgård som DN-redaktören Axel Björklund hade kontakt med för en intervju med Robyn.

– Ja, Lina spelade en roll där, bekräftar Per Carleö och fortsätter:

– Robyn var aktuell med en ny skiva och det passade bra i tiden för oss. Det är naturligt att det blir ett stort intresse från mediernas sida.

Lina Thomsgård förklarar att Axel Björklund på DN har legat på länge om en intervju med Robyn.

– Axel och Hanna Fahl är så himla bra, och när det närmade sig skivsläpp passade det bra, och då fick de göra intervjun, säger Lina Thomsgård till Resumé. 

I dag släpps första singeln från Röyksopps & Robyns kommande EP. Volvo-kampanjen drar igång på fredag. 



Dela sidan: