SL meddelar också att man har fått in så mycket synpunkter att man inte har möjlighet att ge "ett personligt svar till var och en”.

Sverigedemokraterna drog igång en större kampanj i tunnelbanan inför EU-valet den 25 maj igår. Budskapet går ut på att stoppa tiggeriet på gatorna.

Protesterna har rasat in tilL SL. Så här skriver en person på SL:s Facebook-sida.

"Och vilken trygghetslinje kan man ringa till om man känner sig livrädd för godkänd rasism när man åker hem mitt i natten?"

En annan skriver:
Ta ert jävla ansvar! Hur fan tänkte ni när ni affischerade upp deras snedvinklade skit så att Stockholms mångfald är tvungen att gå förbi, och se en hel jävla väg med Sverigedemokraternas propaganda? FY FAN.”

SL:s kommunikationschef, Suss Forssman-Thullberg, bedömer att ett par hundra personer har hört av sig och att samtalen fortsätter att strömma in, enligt Aftonbladet.

– De som hör av sig är arga. Dels på budskapet, men många hör av sig och är arga över att SD får annonsera och det är faktiskt två olika frågor, säger hon till Aftonbadet.

Hon understryker att Sverigedemokraterna har rätt att köpa reklam i tunnelbanan eftersom man är ett politiskt parti. Hon uppger att också att partiet har följt de riktlinjer som gäller kring reklam.

– Dilemmat är att det är en bedömningsfråga där man måste väga yttrandefrihet och rätten att driva kampanj mot individens rätt att inte bli kränkt, säger hon.

SL utesluter inte att man kan komma att ta ned affischerna – en intern grupp diskuterar om de ska få vara kvar.