Resumé har tidigare rapporterat om Sverigedemokraternas tunnelbanekampanj med budskapet: "Det är dags att stoppa det organiserade tiggeriet på våra gator".

Affischerna har blivit vandaliserade på många ställen i Stockholm, besprutade med olika färger och förstörda.

– Det var inte väntat. Vi riktade oss medvetet in på den organiserade delen av tiggeriet för att många har lite till övers för tiggare. Det trodde vi var något alla kunde ställa upp på, säger Linus Bylund till Resumé.

Enligt honom känner han ingen person i något parti som stöttar tiggeriet.

– Vandalism ska inte få styra vilka som kan få annonsera. Vi ligger i förhandling med Clear Channel nu om hur vi ska lösa det här. Men det är inte snyggt skött. Nu sitter i alla fall nya affischer uppe, säger Linus Bylund.

När Resumé i förra veckan var i kontakt med Clear Channel, som hyr ut reklamplatserna i tunnelbanan, och frågade om Sverigedemokraterna skulle få ersättning för de vandaliserade affischerna ville vd:n Ola Klingenborg inte svara.

– Jag har inga kommentarer kring prissättning och ersättning till annonsörer. Metro skev idag att SD kanske skulle få tillbaka sin investering, men så enkelt är det inte. Vi kan inte ta ansvar för tredje parts agerande. Det viktiga är att vi alltid strävar efter att alla annonsörer ska få den kampanj som de köpt, sa han då.

Kommer ni få pengar tillbaka för den vandaliserade kampanjen?
– Vi kommer föra ett samtal kring en faktura. Mer än så kan jag inte säga om den saken, säger Linus Bylund.