Sverigedemokraterna planerade att gå ut med en ny kampanj förra helgen, denna gång på SL:s busshållplatser, enligt uppgifter till Resumé.

Efter den stora skadegörelsen på Sverigedemokraternas tunnelbaneaffischer valde SL att göra en säkerhetsanalys av situationen – innan några affischer kunde sättas upp. Analysen är fortfarande inte färdig, vilket lett till att SD fått vänta, enligt källor till Resumé.

I morgon håller partiet en presskonferens med anledning av deras tiggerikampanj.

När Resumé ringer Linus Bylund vill han inte kommentera planerna på busskurskampanjen.

– Jag måste be om att få återkomma i den frågan, men det ringer en klocka, säger han.

Många av affischerna i tunnelbanan har blivit så förstörda att de har fått bytas ut till nya, trots att de bara suttit uppe lite mer än en vecka.

Både SL och Clear Channel, som hyr ut reklamplatserna i tunnelbanorna, har blivit nedringda av människor som blivit upprörda över budskapet: "Det är dags att stoppa det organiserade tiggeriet på våra gator".

Nya affischer har nyligen satts upp – men affischerna som förut fanns i tre varianter, har alla bytts ut till den med texten om det organiserade tiggeriet.

Varför har ni valt att bara använda denna affisch?
– Det kan jag inte kommentera, säger Linus Bylund.

Men någon hos er måste ju ha tagit ett beslut om det. Då måste ni ju kunna svara på varför?
– Jag kan svara off the record men inte i ett intervjusvar. Då kommer du citera mig på ett dåligt sätt. Men jag kan kommentera det på måndag när valet är över.

Men just den här texten har ju väckt stor uppmärksamhet. Varför väljer ni den?
– Som jag sagt till er tidigare är det märkligt att det finns människor som tycker om organiserat tiggeri. I övrigt hänvisar jag dig till Joakim Wallerstein.

Resumé har sökt Joakim Wallerstein som jobbar på SD:s kommunikationsavdelning.