Dela sidan:

Kommer klädindustrin att genomgå samma digitala revolution som musikvärlden? Kan ny teknologi och innovativa textilier transformera sättet vi bär kläder på?

Det är några av de frågor som House of Radon försöker få svar på i filmen.

”The Next Black” fokuserar på vilka trender som kommer att prägla vad vi har på oss i framtiden.

Här handlar mycket om de negativa miljöeffekterna med ”fast fashion”.

Här är bland annat Suzanna Lee från Biocouture med.

Företaget odlar kläder genom ett material som består av te, vatten, jäst och sockar.

Nancy Tilbury från Studio XO räknar med att vi ”digitaliserar” garderoben i framtiden.

Visionen är att vi kan uppdatera våra kläder via exempeplvis sociala medier i stället för att köpa nya plagg.

- Klädindustrin behöver förändras och med The Next Black försöker vi förstå vart den är på väg. Några scenarier ser väldigt radikala ut, digital hud till exempel, men många hade nog tyckt det samma om vi hade försökt förutspå musikkonsumtionens framtid i mitten av 1990-talet, säger Philip Marthinsen, producent på House of Radon i en kommentar.

”The Next Black” släpptes på Youtube den 21 maj, men förhandsvisas också på The Soho House i New York, LA, Miami och Toronto.

House of Radon ligger bland annat bakom den prisbelönta dokumentären "PressPausePlay".



Dela sidan: