– Google fortsätter att ge konsumenter och näringslivet saker som de aldrig har sett förut och som de aldrig trodde var möjliga. Det syns i värdet av deras varumärke, säger Oscar Yuan, vice vd på Millward Brown Optimor, som har genomfört den rankning som publiceras på webbplatsen Brandz.

Google lutar sig heller inte tillbaka och slår sig för bröstet.
Irländska Independent har rapporterat att it-jätten har öronmärkt nära 30 miljarder dollar för köp av utländska företag och teknikrättigheter, enligt DN.

Google har också lagt nära 28 miljarder dollar på att köpa bolag under de senaste åren med tonvikt på amerikanska företag.

Apple, som alltså har legat etta tre år på raken, har under det senare minskat sitt värde med 20 procent till 148 miljarder dollar.

Twitter och Linkedin är nya på listan och hamnar på 71:a respektive 78:e plats.

Här är tio-i-topp-listan:
1. Google (2) +40 %
2. Apple (1) -20 %
3. IBM (3) -4 %
4. Microsoft (7) +29 %
5. McDonalds (4) -5 %
6. Coca-Cola (9) +3 %
7. Visa (9) +41 %
8. AT&T (6) +3 %
9. Marlboro (8) -3 %
10. Amazon (14) +41 %