Dela sidan:

Upplägget går ut på att eleverna får skapa egna reklamkampanjer för ideella organisationer. Tanken är att skapa en ökad förståelse för hur reklam skapas, varför reklam finns och hur man som konsument påverkas av olika reklambudskap.

Första pris på 8 000 kronor till Ängshagenskolan i Sala för BRIS-kampanjen "Blyg? Ensam? Osäker? Feg?"

Motiveringen lyder:
"Med ett tydligt mål, knivskarp målgruppsformulering och ett genomtänkt medieval har arbetsgruppen tolkat uppgiften på ett utmärkt sätt."

– Det här är första gången vi tävlar i Media Genier. Eleverna har verkligen tagit till sig av reklamarbetet och det är fantastiskt roligt att de vann! Det blir en perfekt avslutning på terminen och för pengarna kommer vi att åka till Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm i juni, säger elevernas lärare Sören Ström i en kommentar.

"Media Genier" arrangeras av Media Smart, som utbildar elever i media, reklam och källkritik. Sveriges Annonsörer ligger bakom Media Smart.
Norra Skolan i Oskarshamn vinner både andra och tredje pris – kampanjen för McDonald Barnfond "Tänk ifall det skulle hända dig!" kom tvåa, medan Bris-kampanjen "Hjälp oss att hjälpa" kom på tredje plats.

Prissumman är på 3 000 respektive 5 000 kronor.

Motiveringen för Barnfond-kampanjen lyder:
"Med ett personligt tilltal väcks engagemang för familjer som befinner sig i en situation med svårt sjuka barn."

Bris-kampanjen får följande omdöme:
"Arbetsgruppen har gjort en kampanjlösning som berör och känns i magen."

Juryn består bland annat av Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer.
- Det som ändå utmärkte både vinnaren, tvåan och trean var att de hade bra analyser och realistiska och avgränsade målgrupper för sina medieval, säger han i en kommentar.



Dela sidan: