Dela sidan:

Stockholm Pride vill festa bort hatet i nya kampanjen #jagfestarmot. "Så länge det finns hat finns det anledning att festa", menar Stockholm Pride.

Kampanjen har fått stor kritik i sociala medier, där flera kräver att kampanjen ska dras tillbaka.

"Fattar verkligen inte vad det finns att festa för? Ba "jag blev misshandlad och mordhotad pga queer WHERE'S THE PARTY AT? #jagfestarmot", twittrar en användare.

"Jag fattar verkligen inte vem som #jagfestarmot riktar sig till. Den förminskar och förlöjligar de hot och våld hbtq-personer utsätts för", skriver en annan.

"Inte en enda som sa: alltså detta är en sjukt dålig idé! på brainstormingsmötet och pitchen för @stockholmpride nya kampanj #jagfestarmot?"

Jessica W Sandberg har tidigare tagit fram två stora kampanjer för Stockholm Pride, varav en, "How hetero", hon vann ett Guldägg för. I dag är hon pr- och pressansvarig för SOS Barnbyar.

– Kampanjen är skapad för att skapa reaktioner. Jag tror inte att #jagfestarmot vinner några Guldägg, vilket inte nödvändigtvis är ett egensyfte i opinionsbildning. Men jag hoppas att den väcker debatt, säger hon om kampanjen.

Hon säger att det viktigaste är att komma ihåg varför Stockholm Pride finns och att lyfta HBTQ-frågor.

– Kampanjen som sådan kommunicerar inte till mig. Att lyfta HBTQ-frågorna till Stockholm Pride är en utmaning. Det är omöjligt att göra en kampanj som alla gillar – det går inte.

Hon säger att det går att diskutera om det kommunikativa greppet är bra eller dåligt.

– Men jag har all respekt och förståelse för hur starka känslor det här har väckt, säger Jessica W Sandberg.

Kampanjen har tagits fram av reklambyrån Isobar.

Resumé har sökt Isobar.



Dela sidan: