Dela sidan:

Stockholm Pride tycker att det är en god idé att festa bort hatet mot hbtq-personer. Det framgår av deras nya kampanj. "Så länge det finns hat finns det anledning att festa", menar Stockholm Pride.

Kampanjen har fått stor kritik i sociala medier, där flera kräver att kampanjen ska dras tillbaka.

När Resumé når Soliman Herrera Johansson, som är marknads- och kommunikationschef på Stockholm Pride, ber han oss att skicka frågorna i ett mejl, med hänvisning att han sitter i möte hela dagen.

– Vi vill med vår kampanj vi lyfta orsakerna till varför Stockholm Pride behövs. Även i ett land som Sverige måste vi påminnas om att inte blunda för förtryck och diskriminering och att stå upp för varje individs rätt att leva som den är, skriver Soliman Herrera Johansson i ett mejl.

Enligt honom har en övervägande majoritet av responsen i Stockholm Prides kanaler varit positiv.

– Kampanjen är uppbyggd för att skapa reaktion, vi VILL att människor ska reagera. Vi måste kontinuerligt påminnas om våldet, förtrycket, och diskrimineringen mot hbtq-personer. Kampen för hbtq-personers fri- och rättigheter är inte över.

På Twitter omskrivs kampanjen bland annat som "ett jävla hån mot hbtq-personer". Hur ser du på det?
– Kampanjen vill visa på hbtq-personers vardag i Sverige och internationellt, förtryck, våld och diskriminering och vi vill med kampanjen att människor ska dela med sig av sina egna anledningar och vardagsberättelser för att visa behovet av Stockholm Pride och vårt arbete.

Flera av de som reagerat kräver också att ni drar tillbaka kampanjen. Hur ser du på det?
– En majoritet av responsen i olika kanaler har varit övervägande positiv. Med den här typen av kampanj och kommunikation så vill vi skapa en reaktion och vissa människor kommer inte tycka om den. Men majoritet av responsen har varit positiv.

Med tanke på alla kritik - tror du att kampanjen nått fram till målgruppen?
– Kampanjen vänder sig inte bara till hbtq-personer, vi vill även nå brett med kampanjen för att skapa ett medvetande och en diskussion kring hur hbtq-personers vardag kan se ut i Sverige idag, 2014, i ett land som Sverige där alla människors fri- och rättigheter bör ses som självklara, och även internationellt.

Resumé har även sökt Isobar, som är reklambyrå för kampanjen. 



Dela sidan: