Dela sidan:

Resumé når henne mitt under Miljöpartiets kongress i Göteborg. Det har varit hektiska veckor för Emma Rung som flyttade hem från New York förra året då hon fick jobbet som kampanjledare för Miljöpartiet. Valspurten förra veckan, firandet av det starka resultatet dagarna efter och en partikongress innan veckan tagit slut.

Det var under tiden i USA hon märkte att hennes bild om Sverige inte stämde. Det var också det som gav henne drivkraft att engagera sig politiskt.

– Vare gång jag reser eller bor utomlands, så ser jag tillbaka på Sverige som ett öppet, modernt och demokratiskt land, som jag är stolt över och med trygghetssystem som jag värderar högt. Under tiden i USA blev det tydligt att Sverige håller på att förändras. Ökade klyftor och främlingsfientliga krafter som vunnit mark. Det fick mig att vilja ge mig in i politiken och vara en del av den motkraft om står upp för öppenhet.

Emma Rung växte upp i Karlstad och efter studier i hemstaden, Washington och statsvetarexamen i Stockholm har karriären kantats av uppdrag där miljö och global rättvisa varit kärnan i verksamheten – en röd tråd.

– Hållbarhetsfrågor, jämställdhet antirasism och demokrati är hörnpelare för mig. Kan inte minnas en särskilt aha-stund när det gick upp för mig utan de värdena har jag haft privilegiet att växa upp med och vill alltid vårda. Med respekt för min farmor och mormor och många kvinnor före dem som stått upp för kampen att vi alla är lika mycket värda oavsett allt.

Som t.f. generalsekreterare på Fairtrade blev hon listad som en av Veckans Affärer supertalanger 2012. Samma år valde hon att flytta till New York och volontärarbeta för Barack Obamas presidentkampanj.

Vilken var din viktigaste erfarenhet från den perioden?
–Att det är kul med politik. Konsten att göra en bra high five och att aldrig glömma ställa frågan "varför". Jag har såklart med mig flera konkreta verktyg och metoder, men mest är det känslan de förmedlade, att allas engagemang spelar roll, att varje människas insats räknas och vikten av att en hel rörelse tillsammans äger och bär budskapen.

Hur mycket av amerikanskt kampanjande går egentligen att applicera på en svensk valkontext?
– Mycket skiljer vad gäller kontext och kultur mellan en amerikansk och svensk valrörelse. Men engagemanget och det lustfyllda arbetet kan förstås appliceras här. Därtill konsten att vara snabb, responsiv och hitta nya kreativa format för kommunikation.

När SVT presenterade den första vallokalsundersökningen förra söndagen hamnade Miljöpartiet på hisnande 17 procent. När det slutgiltiga resultatet kom i veckan hade siffran sjunkit till 15,3 procent. Med siffrorna fick partiet näst flest röster av alla svenska partier och knep dessutom ett mandat i Europaparlamentet från Socialdemokraterna.

Å ena sidan era valframgångar, å andra sidan resultaten från exempelvis Frankrike, Storbritannien och Grekland där många högerextrema partier gick framåt. Hur summerade du valnatten?
– Samtidigt som flera länder i Europa i hög grad skickar högerpopulistiska och främlingsfientliga partier, så är jag så vansinnigt glad att Sverige går före och skickar feminister och humanister till EU-parlamentet. Både att Miljöpartiet och Fi gick så starkt framåt visar en tydlig signal om vad vi vill se, ett öppet, humant och jämställt Europa.

Om du skulle peka ut något specifikt i er EP-kampanj som gjorde att ni lyckades mobilisera så många väljare, vad skulle det vara?
– Kombinationen av tydlig politik, att vi fokuserade på verkliga EU-frågor som ligger människor varmt om hjärtat är en viktig framgångsfaktor. Därtill hade vi toppkandidater med en hög dos handlingskraft och tydliga visioner för vilket Europa vi vill ha. Vidare tror jag vår höga digitala närvaro, aktiva medlemmar runt om i hela landet som förmedlade känslan av att det är kul med valrörelse smittade av sig och skapade ökat engagemang och bred mobilisering.

SD:s kampanj "Stoppa det organiserade tiggeriet" bemöttes snabbt av er motreaktion och kampanjen "Slå inte på den som ligger". Berätta om hur de snabba beslutsvägarna gick i kampanjorgansationen?
– I vår valplan och strategi är det högt prioriterat och viktigt för att kunna vara rörliga och snabbfotade i valrörelsen. Efter att SDs affischer sattes upp, och Gustav skrev en debattartikel om detta, hade vi bytt kampanj inom något dygn, det var ett bra exempel på hur vi vill kunna jobba i valrörelsen.

Tror du att vi i höst kommer att se en valrörelse där det politiska tonläget skruvas upp ytterligare både på kampanjssidan och i debatten mellan politiska företrädare?
– Att det är supervalår är fantastiskt för oss som gillar politik. Att redan efter ett val ha 112 dagar till nästa val. Detta innebär troligen att tonläget trappas upp, men jag hoppas på en tydlig och konstruktiv valrörelse, som manar till lust för politik och förändring, och som ger tydlighet om vilka alternativ, och riktningar vi står inför både i Europa och i Sverige.

I en tidigare intervju beskrev du dig själv som en ganska disträ person. Hur hanterade stressen när den var som värst under valspurten?
– Att jag är disträ ibland drabbar mest min familj, som får ta styrk när jag går upp i jobbet för mycket. Under valspurten inför EU valet var jag så glad och upprymd över att ha världens bästa kollegor, som både är smarta, snabba och alltid med energi kvar att köra lite mer och lite hårdare. Valspurten var energisk och alla, medlemmar, valarbetare och hela kansliet jobbade ända in i kaklet. Det var coolt, kul och en ynnest att få vara med.

Inför EU-valet ratade ni tv-reklam och vi kommer inte se några MP filmer i rutan inför Riksdagsvalet i höst. Varför tror ni inte på tv-reklam?
– Inför dessa val valde vi bort TV-reklam som reklamform, men satsar istället på digitala ytor, där vi kan vara snabba och rörliga i vår kampanj. Jag lovar mycket rörlig bild inför hösten, men inte som köpt TV reklam.

Anser du likt S-politikern Veronica Palm att det behövs en lagstiftning mot sexistisk reklam?
– Ja, det är både min och partiets uppfattning. Just nu har vi kongress där den frågan tas upp om att tydligare lyftas i vårt valmanifest.

Du talar ofta om vikten av handling. Är du en sträng chef som lätt blir besviken?
– Jag är starstruck på mina medarbetare. Vill alltid jobba med människor som är klokare än mig och det har jag fått göra tidigare och gör fortfarande. Mod och handlingskraft värderar jag högt och det är en ynnest att få jobba med människor som besitter de egenskaperna. 

FAKTA/Emma Rung
Ålder: 30 år
Uppväxt i: Karlstad
Bor: på Södermalm i Stockholm.
Utbildning: Statsvetenskap i Stockholm (där hon tog examen), Karlstad och Washington.
Medievanor: Surfar igenom de stora nyhetssajterna ett par gånger varje dag. Politisk förebild: Nelson Mandela, Hillary Clinton och Malala Yousafzai. Motto: "Det omöjliga tar bara lite längre tid."  
Intressen: Sjunga i kör, och kolla TV-serier, (Favoriter West Wing, Borgen, House of Cards och Orange is the new Black) Dyka på sommaren och åka Snowboard på vintern.
Nätverk: Marie Rönn Tell, Creative Director på Grey New York, Gabriel Blidö, Creative på Mother Maria Granefelt, ansvarig för press och omvärldsbevakning. Fairtrade, Seher Yilmas, Rättviseförmedlingen och konsult på Prime Max Ahlborn, digital valsamordnare på MP 



Dela sidan: