Dela sidan:

Bonniers affärspress är inget undantag för den nedåtgående trenden i Orvesto Näringsliv. Dagens Industris samtliga titlar tappar, huvudtidningen med 7,5 procent, Di Weekend med 9 procent Dimension med 26 procent. Resumé går ned med 11 procent och raset är återigen stort för Veckans Affärer som faller med 24 procent till 35 000 läsare enligt Orvesto Näringsliv.

– Det var inte oväntat och jag är inte överraskad. Vi har jobbat stenhårt för att rikta om målgruppen under den senaste tiden – och sådant förändringsarbete tar tid. Så det är klart att det blir konsekvenser av det på kort sikt, säger Ulf Skarin, chefredaktör på Veckans Affärer.

Han väljer att framhålla den digitala utvecklingen:

– Vi ökar med 70 procent på nätet, både sidvisningar och i antalet unika besökare. Det går inte att sticka under stol med att den digitala trenden tar över mer, det gäller alla tidningar, säger Ulf Skarin och fortsätter:

– Det är viktigt att behålla papperstidningen för oss. Men siffrorna kommer stabiliseras när vår förändring av målgrupp har fått lite tid på sig.

Så det är ingen sorg?
– Nej. Definitivt ingen sorg. Det går inte att hänga läpp över det här, utan snarare hitta vägar att nå ut digitalt.

Bonnier Tidskrifters Privata Affärer minskar med 21 procent i Orvesto Näringsliv. Tidningens chefredaktör Per Hammarlund ifrågasätter mätningen.

–Jag är lite förvånad över att vi legat så högt tidigare eftersom vi riktar oss till privatpersoner. Orvesto Näringsliv är inte vår huvudsakliga målgrupp. Jag är oerhört skeptisk till mätningen. Samtidigt som vår upplaga ligger stabilt kring 43-44 000 ska vi alltså ha tappat 21 procent i räckvidd. Det är inte rimligt, säger han till Resumé.

Är det något särskilt du ifrågasätter med mätmetoderna?
– Rent allmänt vet jag att många anser att Orvesto inte har följt med tiden, att deras mätmetoder är gammeldags. De säger att de ska modernisera mätningen, men med tanke på resultatet känns det inte som att det har gjorts.

Hur kommer ni att kommunicera mätningen för era annonsörer?
– Vi har möte med vår annonsbyrå på tisdag. De vet vad vi har för upplaga och att vi inte minskat med 21 procent i räckvidd. Jag tar lätt på de här siffrorna.

Dagens Industris chefredaktör Peter Fellman tycker att Orvesto Näringsliv är problematisk eftersom den inte tar hänsyn till den digitala räckvidden. 

– Det blir lite missvissande. Den enda målgruppen där vi tappar i print är våra läsare under 43 år och dessa plockar vi upp genom den digitala prenumerationen, säger han till Resumé.

Peter Fellman ser annorlunda på utvecklingen för Di Dimension.

– För Di Dimension måste vi fundera på hur produkten ska bli mer relevant för läsarna. Vi håller just nu på med att göra en genomlysning av hela konceptet

Han berättar också att Dagens Industri går starkt fram på förnyelsegraden av prenumerationerna som i mars låg på 82,5 procent, vilket är den starkaste siffran på flera år enligt Peter Fellman. Samtidigt ligger vi nära budget på nyförsäljningen.




Dela sidan: