Dela sidan:

Bakom projektet Spotify for Business står Ola Sars och Andreas Liffgarden. De har startat bolaget Soundtrack Your Brand som i samarbete med Spotify nu lanserar Spotify for Business på den svenska marknaden.

Ola Sars var en av grundarna till Beats Music (Beats by Dre) som sedermera såldes för ett miljardbelopp till Apple för bara några veckor sedan. Andreas Liffgarden har sin bakgrund inom telekombranschen och ansvarade för telekomsamarbeten på Spotify.

Idén till den nya content marketing-plattformen kom efter att de två vännerna möttes för en kaffe på Café Nero i Stockholm hösten 2012. Båda hade tänkt rekrytera den andre till sitt företag, men det slutade med att de kom på tanken att starta något helt nytt. Andreas Liffgarden hade under sin tid inom Business Development på Spotify märkt att olika företag tog kontakt med dem och ville använda Spotify i sina butiker, på events och andra offentliga delar av deras verksamhet.

– Vårt svar var alltid att vi inte kunde hjälpa dem då vi inte hade licens för den typen av användning. Vi var en konsumenttjänst, vi var inte en B2B-tjänst. Det är olagligt att använda Spotify i kommersiell miljö. Det är som att den som köper en DVD-film i butiken inte kan gå och spela den på en biograf. Det är samma sak med alla andra aktörer, som Itunes och YouTube, de får inte användas hur som helst, säger Andreas Liffgarden.

De två herrarna identifierade en relativt outnyttjad marknad i bakgrundsmusiken. De upptäckte att många butiker fortfarande använde cd-skivor eller olovligt använde Spotify.

– De senaste 15 åren har det kommit en mängd bra konsumentlösningar när det gäller musik, men när det gäller bakgrundsmusik i kommersiella miljöer har det stått helt stilla. På sin höjd kan man som butiksägare spela radio, men då riskerar du att få höra en Volvo-reklam i din Toyota-butik, så det går inte heller. Där såg vi ett stort hål i marknaden, säger Andreas Liffgarden.

– Bolag som Nike spenderar 90 procent av sin budget utanför sin retailupplevelse trots att det är där i butiken som kunderna faktiskt är. Butikerna kanske på sin höjd har ett par sketna högtalare, medan det görs påkostade och superavancerade lösningar i resten av företagets kommunikation. Om man tittar på stora retailkedjor i USA så når de 80 procent av befolkningen i sina butiker varje månad. Det är större räckvidd än de flesta andra mediekanaler, säger Ola Sars.

Efter det där mötet på Café Nero hösten 2012 påbörjade de två arbetet. De insåg snabbt att de inte hade möjligheterna att bygga upp plattformen från scratch, så tack vare Andreas Liffgardens kontakter kändes Spotify som ett naturligt val. De samlade in sju miljoner dollar i investeringar i första rundan.

– Spotifys grundare, Daniel Ek, tyckte att det var en utmärkt idé. Så vi startade det hela som ett litet innovationsprojekt med oss som entreprenörer, men med kraften av Spotifys starka varumärke bakom oss. Uppdraget var att bygga världens bästa content marketing-plattform för musik och det är det vi har gjort nu, säger Andreas Liffgarden och fortsätter:

– Vi har både B2B-licenser så att man får spela i lokal och Spotify har B2C-licenser så att folk kan ladda ned företags spellistor och lyssna hemma. Det finns ingen annan som har den möjligheten. Spotify har ju investerat miljarder i att skapa världens bästa B2C-plattform och den har vi tillgång till. Om vi bara hade haft B2B-licensen så hade vi inte kunnat räkna hem det, nu kan vi det och alla delar kan korsbefrukta varandra.

Tekniskt sätt har plattformen två avgörande funktioner. Den första är att kunder som redan har Spotify kan uppgradera till ett business-konto. Spotify Business kommer med de rätta kommersiella licenserna och tillåter till exempel butiker, frisörsalonger och caféer att använda sig av Spotify för att spela obegränsat med musik för sina kunder. Den nya tjänsten gör det också möjligt att schemalägga spellistor för att skapa rätt stämning vid rätt tillfälle.

– Bara det betyder jättemycket för till exempel småbutiker. Inte bara blir de fullt licensierade och får klistra upp ett klistermärke på dörren och får ett antal produkter från oss att visa upp i sin butik, de kan schemalägga hela veckans musik så att personalen inte behöver bry sig om det, säger Ola Sars.

För större multinationella företag som har flera butiker, som till exempel H & M, så lanseras i september Spotify Enterprise, som har en funktion som gör att företag i praktiken kan fjärrstyra musiken i alla sina butiker. Till med och fjärrstyra enskilda avdelningar. Herravdelningen kan ha en viss musikspellista och barnavdelningen en annan.

– Till exempel skulle McDonald's vid Ullevi kunna ha en Håkan Hellström-inspirerad spellista när han spelar där. Det här möjliggör för varumärken att vara relevanta, moderna och kunna skräddarsy efter olika målgrupper. Vi har tagit den fula ankungen bakgrundsmusik in i content-finrummet, säger Andreas Liffgarden.

– Samtidigt möjliggör detta helt andra samarbeten mellan artister och varumärken. I dag är det inte längre någon fråga om artister ska samarbeta med varumärken, utan hur de ska göra det. Nu kan till exempel Robyn och Röyksopp premiärspela sin nya singel i alla H & M:s butiker. I stället för att artister gör reklam som inte har något med deras musik att göra, står där och kränger en schampoflaska till exempel, så ger vi dem nya möjligheter med vår plattform där deras musik står i centrum, säger Ola Sars.

Den nya content marketing-plattformen kommer att lanseras i september och de börjar på den svenska marknaden innan de rullar ut tjänsten globalt.

– Många av de företag vi har samtalat med vill att vi kör ut det globalt direkt, men vi vill börja i Sverige och sjösätta tjänsten och etablera den innan vi går vidare. Förstagångsentreprenörer skulle kanske köra "all in" direkt, men vi har tillräckligt med erfarenhet för att veta att om man inte lyckas på sin hemmamarknad så ska man inte ta produkten vidare någon annanstans. Vi uppfattas kanske som försiktiga, men vi vill lösa en marknad först och sedan exportera det. Vi ger svenska kreatörer första tjing, säger Andreas Liffgarden.

Varumärken kan vara lite rädda för att prova på något helt nytt när de inte har ett kvitto på att det ger effekt, har ni märkt av det?
– Det du säger är sant, men Spotifys varumärke är väldigt känt och det vi rider på lite är att många företag faktiskt vill samarbeta med dem. Spotify har tidigare varit ytterst försiktiga att liera sig med andra varumärken. Nu har man satt det på banan. Dessutom har både jag och Ola lång erfarenhet av både musik- och varumärkesbranscherna och det vi märker i de dialoger vi har haft, jag kan inte säga med vilka just nu, så är de inte rädda. De har ett sådant stort förtroende till Spotify och de har sett att det vi visar dem fungerar, säger Andreas Liffgarden.

Hur tjänar ni pengar på det här?
– Vi använder vanligt bondförnuft. Om du spelar musik i en restaurang betalar du en månadsavgift, spelar du i två betalar du två månadsavgifter och så vidare. Vi är en prenumerationstjänst och har byggt en plattform som gör att vi kan tjäna pengar på det viset. Sedan hoppas vi att varumärken kommer att använda vår plattform i andra affärer. Vi skapar ett ekosystem där det kan skapas nya möjligheter som vi kanske inte ens ser nu, säger Andreas Liffgarden.

– Jag tror att detta är nästa stora tillväxtmotor för musikbranschen. Det är en helt outnyttjad del där vi skapar en plattform som möjliggör nya affärer och samarbeten. I dag betalar många företag för bakgrundsmusik och får en dålig produkt, att använda oss i stället kostar inte mer, men du får mer för pengarna och en bättre produkt, säger Ola Sars.

Vilka är era största konkurrenter?
– Det finns en stor aktör på marknaden som heter Mood Media som gör allt från interaktiv design till ljuddesign till bakgrundsmusik. De är en stor konkurrent har 40, 50 procent av marknaden. Sedan finns det inte så många fler större företag. Det finns även många mindre företag som sysslar med samma typ av tjänster, men de har inte möjligheterna till att bygga en sådan här stor plattform som vi har med 25 miljoner låtar. Vi tog in en rejäl investering på sju miljoner dollar och bygger det ovanpå ett redan starkt varumärke som Spotify, säger Ola Sars.

Vad är era mål?
– I dag omsätter B2B-musik cirka en miljard dollar, vi vill hjälpa till så att den siffran tredubblas. Det tar ofta lång tid att bygga upp något, säger Ola Sars.

– Kan vi öka den globala andel bakgrundsmusiken har i dag på en procent till 10 procent inom några år så har vi gjort något fantastiskt, säger Andreas Liffgarden.



Dela sidan: