Vid sidan av alla de etablerade kategorierna i Cannes Lions hålls även tävlingen Future Lions, arrangerad av storbyrån AKQA.

Där utsågs i dag Berghs till världens bästa skola inom kommunikationsområdet – med flest nomineringar i tävlingen av alla världens reklamskolor.

Av de fem bidrag som belönades kom två från just Berghs: Google Gesture för Google, signerad David Svedenström, August Östberg och Ludwig Hallstensson, samt ”Do Zero For Climate Change” för Ben & Jerry's av Fabian Lakander, Pia Hansson Näslund, Afshin Piran, Sebastian Sandberg och Linda Kraft.

– Berghs framgångar i Cannes är ett tydligt kvitto på vilket fantastiskt arbete de bedriver och visar att svensk kommunikation och kreativitet tillhör världens bästa. Synen på Sverige är att vi redan från början har ett globalt tankesätt och att det är vi som står för utvecklingen i branschen. Berghs vinst i Cannes gör att intresset i stort för Sverige ökar, säger handelsminister Ewa Björling i en kommentar.

Berghs rektor Camilla Wallander:

– Våra studenter har blivit allt mer attraktiva på den internationella arbetsmarknaden. Samtidigt ser vi en ökning internationella studenter som söker sig till Sverige, mycket på grund av att vår utbildning inte går att få någon annanstans. Därför har vi nyligen startat utbildningen Berghs Certificate – en engelskspråkig åttamånadersutbildning som uteslutande ges online