Den kreativa tävlingen Cresta Awards grundades 1993 och omfattar idag 12 kategorier, däribland TV/Cinema/Online Film, Integrated Campaigns och Crafts and Interactive.

Endast två kriterier avgör vilka byråer som går segrande ur striden: den kreativa idéns originalitet och kvaliteten utförandet.

Nomineringarna är nu klara och Forsman & Bodenfors ligger på delad förstaplats med Impact DDBO från Dubai med 15 nomineringar. F&B har nominerats för "Epic Split" för Volvo Lastvagnar till Unicef-reklamen "The Good Guys Christmas".

Leo Burnett i Frankrike och Serviceplan i München har fått 12 nomineringar vardera, medan CHI & Partners i London har fått elva nomineringar.

Därefter kommer återigen en svensk byrå – Åkestam Holst – med tio nomineringar.

Här har man bland annat nominerats för Ikea-kampanjen "Nightwalkers" och Apotek Hjärtat "Blowing in the Wind".

Heimat från Berlin ligger också på tio nomineringar liksom McCann Ericson i New York och Publicis Conseil i Paris.

Övriga svensknomineringar var:
Abby Norm 2
North Kingdom 2
M&C Saatchi 2
Bold 1
Saatchi & Saatchi 1
Valentin Byhr 1
King 1

Cresta har totalt 276 nominerade bidrag och vinnarna offentliggörs den 20 oktober.