Dela sidan:

Det är andra sommarveckan under 2014 som MittMedia slår trafikrekord. Den förra toppnoteringen kom under veckan 29 och bakom det nya rekordet står Storsjöyran i Östersund och ett antal toppnyheter i Gefle Dagblad.

– Det är en fantastisk toppnotering, mitt i sommaren och det är främst mobilen som ligger bakom framgången. Det här är ett stort erkännande för oss som nylanserade elva av våra nyhetssajter under våren, säger Anna Rastner, redaktionell affärsutvecklingschef på MittMedia till Resumé.

MittMedia sprängde miljonvallen i december och har haft en stark utveckling sedan dess. Enligt Anna Rastner är det främst bredden i nyhetsbevakningen som varit en framgångsfaktor tillsammans med framväxten av mobilen som en nyhetsplattform.

– För mig som jobbat med digitaliseringen blir jag helt lyrisk över utvecklingen. Förut var det alltid en dipp under sommaren. Det existerar inte längre. De tidigare lägre besökssiffrorna under sommarmånaderna beror inte på att intresset för nyheter är lägre, det är tillgängligheten som har saknats.

Bland de storys som drog bäst trafik återfinns Dalarnas Tidningars nyhet om 16-åringen som ströp en gås till frukost i Rättvik,  en krönika i Arbetarbladet och rapporteringen från bränderna i Sundsvalls Tidning. 

I snitt har mobilen stått för 55 procent av trafiken under sommaren. 



Dela sidan: