Selfies idag handlar inte bara om din granne som lägger upp en #osminkad #morgonkaffe-bild på Instagram eller din kollega som alltid tar en #justdoit-bild på joggingrundan och laddar upp på Facebook medan du själv sitter och äter chips framför Netflix. Det tar sig uttryck i populärkulturen, politiken och samhället i stort.

Ellen Degenerees förevigade Oscarsgalan i mars med världens kanske hittills mest uppmärksammade selfie där världskändisar glatt stod och visade perfekt vita tänder på scen framför en mobilkamera. Både Barack Obama och självaste påven har vid ett flertal tillfällen ställt upp på selfies. Beyoncé och Kim Kardashian laddar upp självporträtt som får likes världen över. För den som missat det har det även blivit en trend med selfies från rymden, sedan NASA laddade upp en bild på julafton förra året. Det var inte direkt en överraskning att Oxford Dictionaries utsåg ordet Selfie till "Word of the year 2013".

Men varför tar vi egentligen selfies? Kanske för att det är så enkelt. Och för att vi själva kan ta kontroll över hur vi ser ut på de bilder som vi delar med oss av. Vårt personliga varumärke. Vi kan se så snygga, roliga eller fyndiga ut som vi vill. Till skillnad från det gamla skolfotot som aldrig blev riktigt som vi tänkt oss. Bekräftelsen genom att se antal likes eller kommentar vi får efter att ha laddat upp en bild på sociala medier spelar givetvis även in.

Och visst anstränger vi oss i jakt på den perfekta bilden. Jag är själv bosatt i Tokyo där jag i mars såg min första selfie stick – en pinne som du fäster din telefon på för att ta bilder på dig själv och dina vänner på 1 meters avstånd. Jag köpte snart en selfiepinne själv och fotade hejvilt på en semester i geishakvarteren i Kyoto och uppe i bergen i Hakone med Mt. Fuji i bakgrunden. Bland de bästa semesterbilderna jag tagit!

Nu är det 2014 och rapporter från New York Post och andra medier världen över kommer om att "Selfien" som term är ute. Det nya i år är "Usien" – alltså en selfie med flera än en person [us-ie]. Usien sägs handla mer om relationen till människorna i bilderna, och mindre om dig, ditt hår och dina kläder. Mindre narcissism och mer helhjärtad dokumentation? Business Insider skriver: "Selfies Are Dead, It's All About The 'Usie' Now".

Kanske är det just därför som trenden med selfie sticks har spridits som en löpeld i Sydostasien och i resten av världen; från Indonesien, Filippinerna och Malaysia till USA och Europa. Nu styr du själv hur gruppbilden framför Eiffeltornet eller party-kvällen ska se ut. Hemma i Sverige känns det fortfarande lite skämmigt att dra fram selfiepinnen och göra sig till framför kameran. Inte för att vi är dåliga på att ta selfies generellt, men kanske för att vi ändå vill smyga lite med det. Vara diskreta. Framstå som lite lagom självgoda.

Vi lever i en tid där både politiker och religiösa ledare, kändisar och astronauter, gamla skolkamrater och kollegor, alla dyker upp på selfies och usies över hela nätet. En tid där selfie-brödrosten från Vermont presenteras på marknaden och vi plötsligt kan rosta oss själva på frukostmackan. När vi ser tillbaka på början av 2000-talet i historieböckerna kommer vår tid att porträtteras med just selfies. En tid där identitet och att ta kontroll över att bygga sitt egna varumärke var viktigare än allt annat. Och inte att förglömma – en tid där vi alla såg förbaskat snygga ut på bild.

Emelie Fågelstedt
Kommunikationskonsult, inriktad på sociala medier
Säljer även selfie-pinnar på selfiestick.se