Resumé och flera stora medier skrev tidigare i veckan om MP:s kraftiga likes-ökning i sociala medier under sommaren. 50 000 nya likes kunde härledas till Sydamerika. Partiet anklagades för att ha köpt likes, men enligt partiet handlar det om en spam-attack som även andra partier drabbats av.

Max Ahlborn berättar för Resumé att MP nu har kommit tillrätta med problemet både på Twitter och Facebook.

Har det varit jobbigt med anklagelserna om köpta likes?

– Själva attacken och fenomenet med fejkföljare är ju naturligtvis lite segt att behöva lägga tid på men sånt händer och vi får hantera det bara. Inte jättejobbigt. Vi står rätt bra rustade nu om det här skulle hända igen och samarbetar gärna med andra partier för att hitta lösningar. Vi tjänar alla på att våra respektive sociala mediekanaler används av riktiga, samhällsintresserade människor.

– Däremot ser jag rätt allvarligt på den låga debattnivån. Visst, det är jättepositivt att sociala medier möjliggör en granskning av partierna som kompletterar de traditionella mediernas. MP och våra politiker ska precis som andra tåla kritik och granskning av tveksamheter. Däremot tycker jag att riksmedierna måste kunna fungera som ett slags filter och lyfta det som lyftas bör. Att Expressen, TV4 och DN (!) rapporterar om det här som att det faktiskt skulle kunna finnas någon bäring i påståendet att vi gjort det här med flit är beklagligt. Att ge sådant här uppmärksamhet bidrar bara till mer trams och i förlängningen ett ännu aggressivare och smutsigare debattklimat. Särskilt på nätet.

Så ni har inte köpt några likes?
– Nej naturligtvis inte. Tanken att vi på riktigt skulle vilja ha, och lägga pengar på, 50 000 fejkade följare i Sydamerika faller på sin egen orimlighet. Särskilt som det är väl känt sedan tidigare att fenomenet med låtsasföljare drabbat såväl Folkpartiet som Fi, Piratpartiet och Jimmie Åkesson. Läs gärna "Zombieföljarna attackerar partierna i sociala medier" från Springtime tidigare i somras. Dessutom försämrar fejkföljare ens möjlighet att "nå ut" till de en faktiskt vill. Facebook premierar sidor som har aktiva följarskaror och för MP att då sitta med tiotusentals spansktalande i Colombia som fanbase vore direkt kontraproduktivt.

Okej, så vad var det som hände?
– Tidigare i somras blev vi och Folkpartiet utsatta för samma spratt som drabbat många andra på Twitter, bland annat Piratpartiet och Jimmie Åkesson. Plötsligt fick vi tiotusentals nya följare på mycket kort tid. I söndags och måndags kväll hände samma sak för oss igen, fast på Facebook. På precis samma sätt som för Fi för några veckor sedan. Vi uppmärksammade det på söndagkvällen när vi plötsligt började se hundratals nya följare i minuten.

– Vi tog direkt kontakt med Facebook och berättade att något skumt var i görningen och avpublicerade tillfälligt sidan över natten. På måndagmorgonen slog vi på den igen, då hade det lugnat sig. Historien upprepade sig sedan på måndagkvällen.

Hur går det till? Och varför?
– På Twitter rör det sig oftast om datorgenererade låtsaskonton, så kallade "ägg" – en referens till att de ofta saknar profilbilder och får en äggliknande avatar istället. På Facebook är det istället oftast personer i låglöneländer som betalas för att skapa konton och lajka sidor de inte har någon som helst koppling till eller intresse för. Historiskt har det använts i lite shady marknadsföringssyfte för att försöka få det att se ut som att sidan är mer populär än vad som verkligen är fallet.

– Nu har det också kommit att användas som ett sätt att misskreditera och skapa lite huvudbry för ens motståndare och fiender eftersom det är så billigt att köpa tiotusentals oönskade följare åt vem som helst.

Hur åtgärdade ni det?
– Twitter och Faceook hanteras på helt olika sätt. På Twitter kan du själv se vilka som följer dig och du kan manuellt blocka/ta bort oönskade följare. Problemet uppstår när du måste göra det 45 000 gånger. Därför har det poppat upp betaltjänster som gör det här åt dig. Vi tittade på en massa tredjepartsalternativ men hittade inget vi tyckte var bra nog. Istället satte vi igång och utvecklade vår egen lösning direkt efter semestern. Igår implementerades den och vi blev av med 35 350 följare. Inget system är perfekt och vi har alldeles säkert råkat ta bort några få riktiga användare också. Det fixar vi självklart till manuellt om någon hör av sig.

– På Facebook däremot har du som innehavare av en sida ingen som helst kontroll över vilka som följer dig. Om du har fått oönskade följare på halsen och vill bli av med dem så får du helt enkelt ta det med Facebook. Efter att vi kontaktade dem på söndagkvällen så har vi jobbat tillsammans med deras skandinaviska team här i Stockholm som i sin tur har haft kontakt med deras tekniker i San Francisco för att hitta en lösning. Cirka
8 000 användare togs bort under onsdagen och resten dagen efter. Vi är nu tillbaka på de cirka 45 000 vi följare vi hade i söndags. Självklart hade det varit skönt om det gick att sköta själv och ännu snabbare, samtidigt har jag full respekt för att Facebook valt att bygga sitt system på det här sättet och de har varit engagerade och sett allvarligt på saken.

Vad händer nu?
– Vi och andra politiska aktörer kommer med största sannolikhet råka ut för liknande ”attacker” igen. Förhoppningsvis slipper vi då den här metadiskussionen kring vem som bär skulden och kan istället hjälpas åt att hitta bra lösningar tillsammans. Det vore mer värdigt en valrörelse 2014.