Dela sidan:

Samtliga allianspartier har köpt reklamtid i TV4 inför valet så även Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna. Endast Vänsterpartiet och Miljöpartiet har valt att inte annonsera i TV4.

– Vi ser ett klart mycket större intresse för politisk reklam om man jämför med 2010. Både när det gäller EU-valet och riksdagsvalet, men vi märker också en större efterfrågan på annonsering mellan EU och riksdagsvalet, innan den egentliga valrörelsen början, säger TV4:s presschef Magnus Törnblom till Resumé.

Inför riksdagsvalet 2014 har TV4 förkortat fönstret då riksdagspartierna kan annonsera med en vecka. Trots det ser valet 2014 ut att bli en bättre affär för kanalen. Efterfrågan har ökat både i för traditionell tv och TV4 Play, såväl lokalt som på riksplanet. På söndag börjar de första av partiernas valfilmer under valperioden att sändas.

Är ni fullbokade?
– Vissa partier har beställt maximalt med exponering nationellt i TV4.

Har priserna gått upp?
– Precis som för all reklam har prisläget stigit upp något jämfört med 2010. Det gäller inte specifikt politiskt reklam, utan det handlar om en generell prisökning på grund av att efterfrågan stigit.

Är valet en bättre affär för er än 2010?
– Givet den stora efterfrågan för annonsering i TV4 och TV4 Play i kombination med den något högre prisnivån så väntar vi oss högre intäkter.

Hur påverkar Miljöpartiets tv-bojkott?
– Hur partierna väljer att fördela sina resurser får stå för dem. Undersökningar som vi har genomfört visar att den politiska tv-reklam mottogs väl förra valet, och också diskuterades mycket, inte minst bland unga. Det var också många som trodde att den kan få upp valdeltagandet, vilket vi också velat uppnå.

Hur märker ni av konkurrensen från andra digitala plattformar där partierna lanserar sina filmer?
– Att partierna skapar innehåll som de vill skapa spridning för är en naturlig trend. De vill nå så brett som möjligt. De bygger aktiviteter runt sina valfilmer, men vi märker samtidigt ökade investeringar både i TV4 och på nätet.



Dela sidan: