Dela sidan:

Sydsvenskan införde betalvägg i början av 2013. Introduktionspriset för det "lilla paketet" landade på 28 kronor, vilket inkluderar sydsvenskan.se och en nyhetsapp.

Sydsvenskan har nu valt att höja priset rejält – mer än en fördubbling – till 59 kronor per månad.

- Det är bara introduktionsnivån som har höjts. Vi gick medvetet ut med en låg nivå och nu känns det naturligt att vi höjer priset, säger Lars Dahmén.

Sydsvenskan har genomfört tester och även inspirerats av den finska dagstidningen Helsingin Sanomat, som har haft betalvägg länge.

Sydsvenskan inledde sin betalvägg med att sajten blockerades efter 20 klickade artiklar per månad, men numera går betalväggen igång efter att man har klickat på fem artiklar under en vecka.

- Det känns mer naturligt att jobba med veckofrekvens när vi är en nyhetssajt, säger Lars Dahmén.

Sydsvenskan går av affärsmässiga skäl inte ut med hur många webb-prenumeranter man har, men Lars Dahmén uppger att Sydsvenskan har klarat sina mål och att man har tusentals digitala abonnemang.

Han uppger också att man inte har fått några starka reaktioner på prishöjningen.

Det är ändå mer än en fördubbling av priset?
- Jo, men man skulle snarare kunna kalla det en mer korrekt prisnivå, säger Lars Dahmén.

Skulle det här kunna fungera som ett riktpris för andra?
- Det är många som prövar sig fram och vi valde att gå ut med en lägre nivå för att sedan nu höja priset, säger Lars Dahmén.

Sydsvenskan har nyligen fått godkänt av konkurrensmyndigheterna att köpa Helsingborgs Dagblad, HD, men HD:s material på webben är gratis än så länge.

Det låter inte alltför långsökt att tänka sig att ni inför samma affärsmodell med en betalvägg även för HD?
- Det är inget som är bestämt, utan det är något som vi får diskutera och återkomma kring, säger Lars Dahmén.



Dela sidan: